جامعه شناسی
لیلا شجاعی؛ نبی اله ایدر؛ ناصر حجازی
چکیده
در جوامع کنونی به علت گسترش فناوری اطلاعات، تنوع روزافزون کالاها و تفاوت تجارب نسل فعلی از نسل پیشین، شاهد ظهور سبکهای زندگی جدید یا به اصطلاح مدرن در جامعه هستیم که میتواند به دلیل عدم همخوانی با ارزشها و هنجارهای اسلامیِ جامعه ایران منجر به بروز آسیبهای اجتماعی در بین قشر نوجوان شود. هدف این مقاله بررسی رابطه سبک زندگی مدرن ...
بیشتر
در جوامع کنونی به علت گسترش فناوری اطلاعات، تنوع روزافزون کالاها و تفاوت تجارب نسل فعلی از نسل پیشین، شاهد ظهور سبکهای زندگی جدید یا به اصطلاح مدرن در جامعه هستیم که میتواند به دلیل عدم همخوانی با ارزشها و هنجارهای اسلامیِ جامعه ایران منجر به بروز آسیبهای اجتماعی در بین قشر نوجوان شود. هدف این مقاله بررسی رابطه سبک زندگی مدرن با نگرش به آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان دختر دوره دوم شهر بیرجند در سال 1399 بود که با استفاده از روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه پژوهش را دانشآموزان دختر 18ـ16 ساله شهر بیرجند در سال تحصیلی 1400ـ1399 تشکیل دادهاند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 360 نفر تعیین شد و با استفاده از شیوه نمونهگیری طبقهای و خوشهای بهطور ترکیبی، انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای محققساخته سبک زندگی مدرن و پرسشنامه استاندارد نگرش به آسیبهای اجتماعی ساختیافته تیمورتاش (1389) جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها، از آزمونهای ضریب همبستگی با نرمافزار spss24 و تحلیل عامل تأییدی با نرمافزار Amos25 استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، محاسبه و مناسب ارزیابی شد که بر اساس آن ضریب متغیرهای پژوهش و ابعاد آن بیش از 7/0 بود. در این مقاله با بهکارگیری آمار استنباطی، رابطه متغیرها از هم سنجیده شد و رابطه، مورد تأیید قرار گرفت؛ یعنی نتایج همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری نشان داد که ارتباط معنادار و مستقیمی بین سبک زندگی مدرن با نگرش به آسیبهای اجتماعی وجود دارد. نتایج نشان داد که یکی از اصلیترین مؤلفههایی که موجب افزایش آسیبهای اجتماعی در جامعه میشود، سبک زندگی مدرنی است که نوجوانان و جوانان اتخاذ میکنند. مقاله حاضر از رابطه دو متغیر فوق با یکدیگر حمایت میکند؛ به عبارت روشنتر، هرچه گرایش دختران نسبت به اتخاذ سبک زندگی مدرن بیشتر باشد احتمال بروز رفتارهای آسیبزا در آنها افزایش مییابد. با استفاده از نرمافزار Amos25 و رسم مدل مقدار تغییرات متغیر پیشبین (آسیبهای اجتماعی) به وسیله متغیر ملاک (سبک زندگی مدرن) تبیین شد.
معصومه فدوی؛ هادی پورشافعی؛ فرشته اسدزاده
چکیده
خانواده بهعنوان نخستین محیط پرورشی کودک، در پرورش ویژگیهای گوناگون کودکان نقش فراوانی دارد. کودک نخستین آموختنیها را در خانواده و سپس مدرسه میآموزد. این تأثیر در دوران مدرسه نیز ادامه پیدا میکند؛ پس فهم چگونگی تعامل والدین با دانشآموزان اهمیت دارد. سبکهای فرزندپروی، الگوهایی از پرورش فرزندان است که از تعامل بههنجار ...
بیشتر
خانواده بهعنوان نخستین محیط پرورشی کودک، در پرورش ویژگیهای گوناگون کودکان نقش فراوانی دارد. کودک نخستین آموختنیها را در خانواده و سپس مدرسه میآموزد. این تأثیر در دوران مدرسه نیز ادامه پیدا میکند؛ پس فهم چگونگی تعامل والدین با دانشآموزان اهمیت دارد. سبکهای فرزندپروی، الگوهایی از پرورش فرزندان است که از تعامل بههنجار والدین و پاسخ آنها به رفتار فرزندان شکل میگیرد. درواقع شیوههای فرزندپروری یکی از بُعدهای خانواده است که طبق پژوهشها تأثیر بسیار و سازندهای در تمام زمینههای اجتماعی و تحصیلی و نیز شکلگیری ویژگیهای گوناگون روانشناختی، ازجمله سرزندگی تحصیلی دارد؛ بنابراین لازم است که رابطه بین الگوهای فرزندپروری و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان بررسی قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر، رابطه الگوهای فرزندپروری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهر قاین بود. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه مورد نظر پژوهش حاضر، دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر قاین بود که با توجه به آمار ارائهشده، 280 نفر را شامل شدهاست. نمونه آماری مطالعه بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 260 نفر است که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژووهش، پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانیزاده (1391) و شیوههای فرزندپروری بامریند (1991) بود. روایی پرسشنامههای فوقالذکر توسط صاحبنظران تأیید و پایایی آن با محاسبه ضرایب آلفای کرانباخ، برای پرسشنامه سرزندگی تحصیلی 80/0 و پرسشنامه شیوههای فرزندپروری 75/0 گزارش شدهاست. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرمافزار spss تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد، بین نوع الگوهای فرزندپروری با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد. همچنین از بین دو سبک فرزندپروری یعنی سبک استبدادی و سهلانگارانه، با سرزندگی تحصیلی، رابطه معناداری وجود دارد؛ ولی در سبک قاطع با سرزندگی تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد؛ همچنین سهلگیرانه بیشترین رابطه را با سرزندگی تحصیلی دارند.