نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای تخصصی جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
2 استادیار گروه جامعهشناسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
3 استادیار گروه جامعهشناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
چکیده
در جوامع کنونی به علت گسترش فناوری اطلاعات، تنوع روزافزون کالاها و تفاوت تجارب نسل فعلی از نسل پیشین، شاهد ظهور سبکهای زندگی جدید یا به اصطلاح مدرن در جامعه هستیم که میتواند به دلیل عدم همخوانی با ارزشها و هنجارهای اسلامیِ جامعه ایران منجر به بروز آسیبهای اجتماعی در بین قشر نوجوان شود. هدف این مقاله بررسی رابطه سبک زندگی مدرن با نگرش به آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان دختر دوره دوم شهر بیرجند در سال 1399 بود که با استفاده از روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه پژوهش را دانشآموزان دختر 18ـ16 ساله شهر بیرجند در سال تحصیلی 1400ـ1399 تشکیل دادهاند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 360 نفر تعیین شد و با استفاده از شیوه نمونهگیری طبقهای و خوشهای بهطور ترکیبی، انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای محققساخته سبک زندگی مدرن و پرسشنامه استاندارد نگرش به آسیبهای اجتماعی ساختیافته تیمورتاش (1389) جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها، از آزمونهای ضریب همبستگی با نرمافزار spss24 و تحلیل عامل تأییدی با نرمافزار Amos25 استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، محاسبه و مناسب ارزیابی شد که بر اساس آن ضریب متغیرهای پژوهش و ابعاد آن بیش از 7/0 بود. در این مقاله با بهکارگیری آمار استنباطی، رابطه متغیرها از هم سنجیده شد و رابطه، مورد تأیید قرار گرفت؛ یعنی نتایج همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری نشان داد که ارتباط معنادار و مستقیمی بین سبک زندگی مدرن با نگرش به آسیبهای اجتماعی وجود دارد. نتایج نشان داد که یکی از اصلیترین مؤلفههایی که موجب افزایش آسیبهای اجتماعی در جامعه میشود، سبک زندگی مدرنی است که نوجوانان و جوانان اتخاذ میکنند. مقاله حاضر از رابطه دو متغیر فوق با یکدیگر حمایت میکند؛ به عبارت روشنتر، هرچه گرایش دختران نسبت به اتخاذ سبک زندگی مدرن بیشتر باشد احتمال بروز رفتارهای آسیبزا در آنها افزایش مییابد. با استفاده از نرمافزار Amos25 و رسم مدل مقدار تغییرات متغیر پیشبین (آسیبهای اجتماعی) به وسیله متغیر ملاک (سبک زندگی مدرن) تبیین شد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The role of modern lifestyle in social ills of female high school students in Birjand
نویسندگان [English]
- Layla Shojaei 1
- nabiyollah eider 2
- Naser Hejazi 3
1 PhD student in the sociology of Iran's social issues, Department of Sociology, Dehaghan Branch, Islamic Azad University
2 Assistant Professor, Department of Sociology, Shushtar Branch, Islamic Azad University, Khuzestan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Sociology, Dehaghan Branch, Islamic Azad University
چکیده [English]
In today's societies due to the development of information technology, increasing diversity of goods, and differences in the experiences of the current generation from the previous generation, new or so-called modern lifestyles in society are emerging, which can lead to social harm due to non-compliance with Islamic values and norms. The purpose of this article was to investigate the relationship between modern lifestyle and attitudes toward social harms among second-year female students in Birjand in 2020, which was performed using a survey method and a questionnaire. The research community was composed of 16–18-year-old female students in Birjand in the academic year 2020-2021. The sample size was determined using Cochran's formula, as 360 people who were selected using stratified and cluster sampling method. Data were collected through a researcher-made modern lifestyle questionnaire and a standard questionnaire on attitudes toward structured social harms by Timurtash (2010). For data analysis, correlation coefficient tests with SPSS 24 software and confirmatory factor analysis with Amos25 software were used. The reliability of the questionnaire was calculated and evaluated using Cronbach's alpha method, based on which the Cronbach-alpha coefficient of research variables and its dimensions was greater than 0.7. In this article, the relationship between variables was measured which was confirmed using inferential statistics; That is, the results of Pearson correlation and structural equations showed that there is a significant and direct relationship between modern lifestyle and attitudes toward social harms. The results indicated that one of the main components that increase social harm in society is the modern lifestyle adolescents and young people adopt. The present article supports the relationship between the above two variables; In other words, the more girls tend to adopt a modern lifestyle, the more likely they are to develop harmful behaviors. Using Amos25 software and model drawing, the extent of changes in the predictor variable (social harms) was explained by the criterion variable (modern lifestyle).
کلیدواژهها [English]
- modern lifestyle
- social harms
- students
- Birjand