نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه پیامنور بیرجند
2 دانشیار علوم تربیتی دانشگاه بیرجند
3 عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تهران
چکیده
خانواده بهعنوان نخستین محیط پرورشی کودک، در پرورش ویژگیهای گوناگون کودکان نقش فراوانی دارد. کودک نخستین آموختنیها را در خانواده و سپس مدرسه میآموزد. این تأثیر در دوران مدرسه نیز ادامه پیدا میکند؛ پس فهم چگونگی تعامل والدین با دانشآموزان اهمیت دارد. سبکهای فرزندپروی، الگوهایی از پرورش فرزندان است که از تعامل بههنجار والدین و پاسخ آنها به رفتار فرزندان شکل میگیرد. درواقع شیوههای فرزندپروری یکی از بُعدهای خانواده است که طبق پژوهشها تأثیر بسیار و سازندهای در تمام زمینههای اجتماعی و تحصیلی و نیز شکلگیری ویژگیهای گوناگون روانشناختی، ازجمله سرزندگی تحصیلی دارد؛ بنابراین لازم است که رابطه بین الگوهای فرزندپروری و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان بررسی قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر، رابطه الگوهای فرزندپروری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهر قاین بود. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه مورد نظر پژوهش حاضر، دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر قاین بود که با توجه به آمار ارائهشده، 280 نفر را شامل شدهاست. نمونه آماری مطالعه بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 260 نفر است که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژووهش، پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانیزاده (1391) و شیوههای فرزندپروری بامریند (1991) بود. روایی پرسشنامههای فوقالذکر توسط صاحبنظران تأیید و پایایی آن با محاسبه ضرایب آلفای کرانباخ، برای پرسشنامه سرزندگی تحصیلی 80/0 و پرسشنامه شیوههای فرزندپروری 75/0 گزارش شدهاست. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرمافزار spss تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد، بین نوع الگوهای فرزندپروری با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد. همچنین از بین دو سبک فرزندپروری یعنی سبک استبدادی و سهلانگارانه، با سرزندگی تحصیلی، رابطه معناداری وجود دارد؛ ولی در سبک قاطع با سرزندگی تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد؛ همچنین سهلگیرانه بیشترین رابطه را با سرزندگی تحصیلی دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The relationship between parenting patterns and educational vitality in Junior high School students
چکیده [English]
Abstract
As the first child-rearing environment, the family plays an important role in nurturing the various characteristics of children. The child learns first things in the family environment and then in school. This effect continues throughout school. Therefore, it is important to understand how parents interact with students. Peruvian child styles are patterns of child-rearing that are formed by regular parental interaction and their response to children's behavior. Parenting styles are one of the dimensions of the family, which, according to research, has a great and constructive impact on all social and educational fields and the formation of various psychological characteristics, including academic vitality. Therefore, it is necessary to investigate the relationship between parenting patterns and intellectual vitality in students. Therefore, this study aimed to investigate the relationship between parenting patterns and the academic vitality of high school students in Ghaen. The research method is correlational.
The target population in the present study is the first female high school students in Ghaen, which according to the statistics provided, includes 280 people. The statistical sample of the study based on Krejcie and Morgan's table is 260 people who were selected by the multi-stage cluster sampling method. The measurement tools in this study were Hosseinchari and Dehghanizadeh's (2012) Academic Vitality Questionnaires and Bamrind's (1991) Parenting Methods. Experts have confirmed the validity of the questionnaires mentioned above, and its reliability has been reported by calculating Cronbach's alpha coefficients for the Academic Vitality Questionnaire of 0.80 and the Parenting Methods Questionnaire of 0.75. Research data were analyzed using Pearson test and multiple regression using SPSS software. Findings showed that there is a relationship between the type of parenting patterns and students' academic vitality. Also, there is a significant relationship with academic vitality between the two parenting styles, namely authoritarian and negligent styles. Still, decisively, there is no significant relationship with educational vitality. They also easily have the most to do with academic vitality.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: parenting patterns
- academic vitality
- students
- high school