نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور - تهران - ایران

2 استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور - تهران - ایران

چکیده

مسئولیت‌پذیری اجتماعی کارکنان یکی از مهم­ترین چالش‌های سازمانی محسوب می‌شود. هدف این مطالعه بررسی مسئولیت­پذیری اجتماعی کارکنان دانشگاه پیام نور خراسان شمالی با درنظرگرفتن نقش نگرش مذهبی و کیفیت زندگی کاری است. پژوهش با رویکرد کمی و روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی کارکنان علمی و اداری دانشگاه پیام نور خراسان شمالی در سال تحصیلی 1399-1398 به تعداد 152 نفر است که براساس جدول کرجسی و مورگان 108 نفر به­عنوان نمونه با روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند و 103 پرسشنامه تکمیل شد. برای گردآوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. تحلیل عامل تأییدی، روایی همگرای مدل تجربی با نظری را نشان داد و مقادیر ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) بیانگر پایایی مطلوب سنجه تحقیق بودند (بزرگ­تر از 7/0). یافته‌های تحقیق نشان دادند که بین دو مؤلفه اعتقادی (با میانگین 18) و تجربی (با میانگین 16) نگرش مذهبی با مسئولیت‌پذیری اجتماعی رابطه معنی­داری وجود دارد، هم‌چنین بین هر سه مؤلفه کیفیت زندگی کاری (با میانگین 67/6) و مسئولیت‌پذیری اجتماعی (با میانگین 02/17) رابطه معنی‌داری وجود دارد، ولی با توجه به اینکه بین نگرش­های مذهبی و کیفیت زندگی کاری رابطه معنی‌داری وجود نداشت، می‌توان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشگاه رابطه معنی‌داری با نگرش‌های مذهبی آن‌ها ندارد و کیفیت زندگی کاری میانجی مناسبی جهت تبیین مسئولیت‌پذیری اجتماعی کارکنان توسط نگرش‌های مذهبی آن‌ها نیست و درواقع کیفیت زندگی کاری می‌تواند به­عنوان یک متغیر مستقل قوی بر میزان مسئولیت‌پذیری کارکنان نقش داشته باشد.  

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Quality of Work Life in the Relationship Between Religious Attitude and Social esponsibility: A Case Study of Employees of Payame Noor University

نویسندگان [English]

  • Sayyed Mostafa Javadi 1
  • Nazmohammad Ounagh 2
  • Alireza Ghorbani 2

1 Assistant Professor of Payame Noor University Management Department - Tehran - Iran

2 Assistant Professor, Department of Sociology, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction
The concept of social responsibility of the university focuses more on the role and performance of the actors within the university institution, especially the professors and staff whose behavior and performance affect the opinion of its audience. In other words, due to the continuous cultural, economic, social and technological changes in today’s world, the educational, research and scientific needs of society have also changed, and this requires individuals and academic organizations to change and update their social responsibilities to fulfill more ethical and humanitarian work. The quality of work life of the organization’s employees, considering the increasing complexity of societies and labor markets and paying more attention to the nature of human resources, is of special importance in creating a suitable platform for strengthening the social responsibility of university staff. According to some experts, part of the stagnation of productivity and the reduction of product quality in some countries is caused by the shortcomings of the quality of work life and the changes that have occurred in the interests and priorities of employees. This study tries to examine to what extent the quality of work life of the employees in the academic units and centers of Payame Noor University in North Khorasan plays a mediating role in the relationship between the religious attitudes and social responsibility of the employees of this university.
 
Methods
This research is cross-sectional and applied (descriptive and correlational) with a quantitative approach and survey method. The statistical population of this research consists of all 152 professors and employees of the centers and units of Payame Noor University in North Khorasan who worked in the academic year 2018-2019, including official, contract and corporate employees. The sample size for this study has been determined based on the formula and table provided by Kerjesi and Morgan (1970), ensuring a professional and statistically sound approach to the research. Therefore, it includes 108 people from the academic and administrative staff of the university. Since the names of North Khorasan employees were available in the province’s administrative affairs department, systematic random sampling was used for sampling. The data collection tool was a questionnaire that included four sections: demographic or contextual items, items related to measuring social responsibility, religious attitude and quality of work life. The questionnaire had a total of 29 items to measure social responsibility (legal dimension 6 items, economic dimension 6 items, ethical dimension 8 items and altruistic dimension 9 items), 18 items to measure religious attitude (belief dimension 6 items, experiential dimension 6 items and consequential dimension 6 items) and 10 items to measure the quality of work life (the dimension of growth and development of human capabilities 4 items, the dimension of legalism 3 items and the dimension of the quality of the work environment 3 items). After preparing the names of 108 colleagues based on the ratio of the statistical population to the sample size (1.4), the necessary arrangements were made by automation and telephone correspondence, and the consent of the participants was obtained. The questionnaire forms were sent electronically and through WhatsApp.
 
Results
The results indicate that there are significant relationships between some dimensions of religious attitudes and social responsibility. The correlation coefficients and the significance coefficients show the strength and direction of these relationships. There is a significant and positive relationship between the belief dimension of religious attitudes and social responsibility. The correlation coefficient is 0.186, which means that as the level of belief dimension increases, the level of social responsibility also increases. There is a significant and positive relationship between the experiential dimension of religious attitudes and social responsibility. The correlation coefficient is 0.246, which means that as the level of experiential dimension increases, the level of social responsibility also increases. There is a significant and positive relationship between the opportunity to grow and develop human capabilities and social responsibility. The correlation coefficient is 0.477, which means that as the level of growth opportunity increases, the level of social responsibility also increases.
 
Conclusion
The research results showed that the religious attitude of Payame Noor universities in North Khorasan had a significant direct effect on their social responsibility. These findings are consistent with the research results of Ghasemi, Badsar and Fathi (2015), Vakilifard and Hosseinpour (2014), Haghighatian, Hashemianfar and Moradi (2011), Su (2019) and Bramer, Williams and Zinkin (2007). According to the research findings, the higher the belief and experiential dimensions of the religious attitude of the staff, the higher their social responsibility, but there was no significant relationship between the consequential dimension of the religious attitude and social responsibility. The consequential dimension was actually a consequence of religiosity (Hasani & Mohammadi, 2018) and perhaps for this reason it did not have a meaningful relationship with social responsibility. Among the components of religious attitudes, the experiential aspect and then the belief aspect could strengthen the generalist and altruistic attitudes of the staff and thus explain the variance of their responsibility. It should be noted that in order to strengthen people’s religiosity, in addition to teaching religious teachings, advertising and holding religious ceremonies and rituals, the proper behavior and performance of managers and people who try to promote religiosity in the organization are very important. The research results also indicated the significant effect of the quality of work life on the social responsibility of the staff of Payame Noor Universities in North Khorasan. All three investigated components of the quality of work life, namely the quality of the work environment, legality and opportunities for growth and development of human capabilities, had a positive effect on the responsibility of staff. These findings are in line with the research results of Omidi and Alavi (2017), Mahdian, Taheri Goodarzi and Khorramimoghadam (2014). Actions such as recognizing the issues and problems of staff, providing a context for career advancement and observing fairness and law in the promotion of people, avoiding discrimination, training and empowering staff and giving enough autonomy to capable people, improving organizational communication and timely encouragement can improve quality. staff’s lives and of course increase their social responsibility. According to the research results, the variable of religious attitude did not have a significant effect on the quality of life. This result is consistent with the findings of Toloui and Sabour Esmaili (2013) and Karami and Hoseinpoor (2013). In this regard, it can be argued that the quality of work life of staff is more related to the quality of the work environment, a set of tasks or organizational functions, and the culture that governs the organization than it is influenced by their religious attitude. At the same time, it was also stated that the religious attitude of staff was able to show a significant effect on their social responsibility as an independent variable. The responsibility of staff at North Payame Noor Khorasan University was significantly affected by the quality of life and especially the quality of the work environment, rather than being affected by religious attitudes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious Attitude
  • Quality of Working Life
  • Social Responsibility
  • Payame Noor University
  • North Khorasan
اقدام­پور، رضا، کشتی­آرای، نرگس، و اسماعیلی، رضا. (1398). تجارب زیسته دانشجویان از مسئولیت­پذیری اجتماعی در دانشگاه. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 10 (20)، 237-264.
- امیدی، محمود، و علوی، سیدمحمد­حسن. (1397). بررسی تأثیر کیفیت زندگی کاری بر مسئولیت­پذیری اجتماعی کارکنان (مورد مطالعه: سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان). در: مجموعه مقالات برگزیده چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی. قزوین: مؤسسه آموزش عالی تاکستان، 1-15.
- حبیبی، نوید، وظیفه­دوست، حسین، و جعفری، پریوش. (1395). مؤلفه­های ارتقای مسئولیت­پذیری اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی. پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 22 (2)، 145-125.
- حسنی، رفیق، و محمدی، محمد. (1398). رابطه نگرش دینی با عملکرد شغلی کارکنان شرکت دخانیات. مدیریت اسلامی، 27 (2)، 23-42.
- حقیقتیان، منصور، هاشمیان­فر، علی، و مرادی، گلمراد. (1391). بررسی تأثیر نگرش­های دینی بر مسئولیت اجتماعی کارکنان (مطالعه موردی: شرکت نفت کرمانشاه). جامعه­شناسی اقتصادی و توسعه، 1 (2)، 79-114.
- رحمانی، جبار. (1398). جستارهایی در مسئولیت اجتماعی دانشگاه ایرانی و بحران­های زیست­محیطی (تجربه سیلاب­های 1398). تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- رفیعی، محسن، خرسندی، اکبر، و عباسی، صباح. (1397). پیش­بینی مسئولیت­پذیری کارکنان براساس دینداری و هوش اخلاقی در دانشگاه­های شهر بیجار. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 8 (28)، 402-381.
- سبحانی­فرد، یاسر. (1395). مبانی و کاربرد تحلیل عاملی و مدل­سازی ساختاری همراه با استفاده از نرم­افزارهای HLM- SPSS- AMOS- SMART PLS- LISREL. تهران: دانشگاه امام­صادق (ع).
- سراج­زاده، سید حسین. (1378). نگرش­ها و رفتارهای دینی نوجوانان تهرانی و دلالت­های آن برای نظریه سکولارشدن. نمایه پژوهش، (9 و 10)، 105-120.
- شریف­زاده، فتاح، و خیراندیش، مهدی. (1388). تجزیه و تحلیل رابطه بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان در شرکت ایران خودرو دیزل. پژوهش­های مدیریت عمومی، 2 (3)، 29-52.
- شفائی یامچلو، طاهره، ابیلی، خدایار، و فرامرز قراملکی، احد. (1397). مسئولیت اجتماعی در دانشگاه­ها (مطالعه موردی: دانشگاه تهران). برگ فرهنگ، 25، 189-202.
- طلوعی، زهره، و صبور اسماعیلی، نوشین. (1399). نگرش مذهبی و کیفیت زندگی کاری معلمان. در: پنجمین همایش بین‌المللی افق­های نوین در علوم تربیتی، روانشناسی و آسیب های اجتماعی. تهران، انجمن افق نوین علم و فناوری.
- علی‌محمدلو، مسلم، اکبری، بنفشه، و مهدویان­پور، الهام. (1393). شناسایی مؤلفه­های مسئولیت اجتماعی دانشگاه­ها با استفاده از تکنیک دلفی فازی (مطالعه موردی: دانشگاه شیراز). فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 6 (3)، 161-192.
- غلامی، علیرضا. (1388). عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی کاری در سازمان. توسعه انسانی پلیس، 6 (24)، 79-100.
- فاضلی، نعمت­الله. (1387). فرهنگ و دانشگاه. تهران: ثالث.
- قاسمی، مهدی، بادسار، محمد، و فتحی، سهیلا. (1397). بررسی نقش میانجی دینداری در تحلیل عوامل مؤثر بر مسئولیت­پذیری اجتماعی دانشجویان. جامعه­شناسی کاربردی، 29 (1)، 189-206.
- کرمی، مرتضی، و حسین‌پور، رضا. (1393). رابطه نگرش مذهبی با کیفیت زندگی کاری کارکنان یک دانشگاه نظامی. در: مجموعه مقالات برگزیده نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان­شناسی. مرودشت: اندیشه‌سازان مبتکر جوان.
- مهدیان، محمدجعفر، طاهری گودرزی، حجت، و خرمی‌مقدم، سمیه. (1394). بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری با مسئولیت اجتماعی دبیران مقطع متوسط اول شهر بروجرد، سال تحصیلی 1393-1394. در: مجموعه مقالات برگزیده کنفرانس بین­المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی. مالزی: مؤسسه سرآمد همایش کارین.
- والیما، جوسی، و ایلیوکی، اویلی­هلنا. (1395). چشم­اندازهای فرهنگی آموزش عالی. ترجمه محمد صفار. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- وکیلی­فرد، حمیدرضا، و حسین­پور، فاطمه. (1396). بررسی اثر شدت نگرش مذهبی حسابداران بر مسئولیت­پذیری اجتماعی شرکت. حسابداری ارزشی و رفتاری، 2 (3)، 185-214.
- Bokhari, A. A. H. (2017). Universities’ Social responsibility (USR) and sustainable development: A conceptual framework. International Journal of Economics and Management Studies, 4(12), 8-16.
- Brammer, S., Williams, G., & Zinkin, J. (2007). Religion and attitudes to corporate social responsibility in a large cross-country sample. Journal of Business Ethics, 71, 1-23.
- Carroll, A. (1991). Corporate social responsibility: Evolution of a definitional construct. Academy of Management Review, 16(4), 268-296.
- Clock, C. Y., & Stark, R. (1965). Religion and society in tension. Chicago: Rand McNally.
- Galbreath, J. (2010). How does corporate social responsibility benefit firms? European Business Review, 22(4), 411-431.
-  Glock, C. Y., & Stark, R. (1965). Religion and society in tension. Chicago: Rand McNally.
- Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008). Structural equation modeling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
- Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610.
- Lyotard, J. F. (1984). The postmodern condition: A report on knowledge. Minneapolis: University of Minnesota Press.
- Raschke, C. A. (2003). The digital revolution and the coming of the postmodern university. London: Routledge Flamer.
- Readings, B. (1997). The University in ruins. Massachusetts, MA: Harvard University Press.
- Su, K. (2019). Does religion benefit corporate social responsibility (CSR)? Evidence from China. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(6), 1206-1221.