محورهای موضوعی مقالات
دو نکته اساسی در نگارش مقالات:
- توجه به فرهنگ به عنوان محور اصلی در مطالعات اجتماعی و انسانی
- محوریت قلمرو مطالعاتی خراسان (رضوی، شمالی و جنوبی)
برای اطلاع دقیق از محورهای موضوعی نشریه به این صفحه مراجعه نمایید (https://www.farhangekhorasan.ir/journal/aim_scope)
راهنمای ارسال فایل های ضروری مقاله
شرایط کلی تدوین مقاله (شیوه نگارش و ارجاع دهی)
شیوه نگارش مقاله
هر مقاله پژوهشی دارای این ساختار کلی است:
- عنوان
- پدیدآورنده(گان) و وابستگی سازمانی آنها
- چکیده
- واژه های کلیدی
- مقدمه
- بیان مسأله
- روششناسی
- یافتهها
- بحث و نتیجهگیری
- منابع.
در مورد هر یک از این بخشها به صورت مجزا توضیحاتی ارائه خواهد شد.
عنوان مقاله
اوّلین صفحۀ هر مقاله، صفحۀ عنوان است. در صفحۀ اوّل باید عنوان مقاله، نام پدیدآورنده(گان) و وابستگی سازمانی آنها، چکیده و واژه های کلیدی آورده شوند. عنوان مقاله باید دقیق، و تا حد امکان کوتاه و جالب باشد تا خواننده را به خواندن مقاله علاقهمند کند. همچنین ایده اصلی مقاله را نشان داده، و به طور خلاصه متغیرها، مسأله و رابطه بین آنها را بیان نماید. تعداد کلمههای بهکاررفته در عنوان بهتر است بین 10 تا 15 کلمه باشد. عنوان نباید خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشد. در صورتیکه عنوان خیلی کوتاه باشد، باعث سردرگمی خواننده و ایجاد ابهام در او خواهد شد و در صورتیکه عنوان خیلی طولانی باشد، باعث میشود خواننده آن را مورد توجه قرار ندهد. مطلوب است از به کار بردن کلمههای اضافی در عنوان مقاله خودداری شود. برای مثال به کار بردن کلمههایی چون «مطالعاتی دربارۀ»، به غیر فراتحلیل مجاز نیست. توصیه میشود در عنوان متغیر یا متغیرهای وابسته به عنوان تابعی از متغیر یا متغیرهای مستقل آورده شود. در صورتیکه عنوان مقاله از پایاننامه یا طرح پژوهشی استخراج شدهاست، لازم نیست عنوان مقاله بهطور کامل شبیه به عنوان پایاننامه یا طرح پژوهشی باشد.
نویسنده/نویسندگان و سازمان/ سازمانهای وابسته
پس از عنوان، نام پدیدآورنده(گان) نوشته میشود و وابستگی سازمانی (رشته، دانشکده و دانشگاه) آنها بیان میگردد. مطلوب است که در قالب یادداشتهای پانویس، نشانی پست الکترونیکی پدیدآورنده(گان) قید شود (بهویژه برای پدیدآورنده رابط) تا امکان ارتباط مخاطبان با آنها فراهم شود. در صورتی که پدیدآورنده به سازمان خاصی وابسته نیست، مدرک تحصیلی (دانش آموخته یا دانشجو) وی درج گردد.
ترتیب نوشتن نام پدیدآورنده(گان) به میزان همکاری آنان بستگی داد و توافقی میان پدیدآورنده(گان) مقاله است. در صورتیکه میزان فعالیت همۀ پدیدآورنده(گان) به یک اندازه است، میتوان نام آنها را بهترتیب حروف الفبا نوشت. باید از نوشتن عنوانهایی مانند دکتر، پروفسور، مهندس، و موارد مشابه خودداری کرد.
چکیده
چکیده فارسی مقاله بر اساس اصول متعارف چکیده نویسی، در قالب ۲۵۰ تا ۳۰۰ واژه تنظیم گردد. چکیده انگلیسی در قالب 250 تا 300 واژه تنظیم شود. چکیدۀ فارسی که شرح مختصر و جامعی از محتوای مقاله با تأکید بر طرح مسأله، هدفها، روشها، جامعه آماری و نتیجهگیری. این بخش از مقاله در عین اختصار، باید گویای روش کار و برجستهترین نتایج، بدون استفاده از کلمات اختصاری تعریفنشده، جدول، شکل و منابع باشد
مقدمه
محتوای مقدمه بر مبنای آخرین شیوهنامهها و استانداردهای بینالمللی شامل توضیحات مقدماتی، بیان مسئله، هدف اصلی، پرسشها و یا فرضیهها، و مرور پیشینههاست. تمام این موارد باید همچون تکههای جورچین کنار هم قرار بگیرند به طوری که پس از اتمام این بخش، خواننده یک تصویر کلی از تمامی اطلاعات به کار رفته در این مقاله داشته باشد.
پیشینه پژوهش
اگر به مرور و ارائه پیشینهها در بخشی مجزا نیاز است، و بررسی پیشینهها در مقدمه به دلیل خلاصه بودن، مناسب تشخیص داده نمیشود، میتوان پس از مقدمه، مرور پیشینهها را به صورت بخشی مستقل انجام داد. در این بخش نخست مطالب مقدماتی در خصوص موضوع پژوهش بیان میشود، و در ادامه پیشینههای پژوهشی مرور میگردند. سپس استنتاجی منطقی از مرور پیشینهها صورت میگیرد، و خلاء(های) پژوهشی موجود نشان داده میشوند. بدیهی است بهترین روش مرور، روش تحلیلی و یا تحلیلی-انتقادی است که در آنها پیشینهها صرف نظر از زمان و مکان انجام آنها، و بر مبنای شباهتهای رویکردی گروهبندی میشوند و نظر و دیدگاه پژوهشگر(ان) نسبت به آنها بیان میشود.
روش پژوهش
این بخش شامل طرح، روش یا رویکرد پژوهش (با توصیف دقیق روش کلی و روش خاص اجرای پژوهش)، جامعه پژوهش، ابزار گردآوری دادهها، و روش تجزیه و تحلیل دادههاست. در مرحله نخست پژوهشگر باید روش پژوهش و طرح پژوهش را توضیح دهد تا خواننده تصویر روشنی از آنچه در طول پژوهش صورت گرفته است، بهدست آورد. بنابراین ارائۀ توضیحات دقیق و روشن از فرایند طی شده نظیر شیوه اِعمال متغیر مستقل، تعریف متغیرها، شیوۀ نمونهگیری، گمارش افراد در گروه آزمایش و کنترل، چگونگی ثبت واکنش نمونهها به متغیر مستقل، چگونگی ثبت و اندازهگیری متغیر وابسته، و جز آن ضروری است.
پژوهشگر باید جامعۀ مورد نظر را مشخص کند تا خوانندۀ پژوهش بداند این پژوهش روی چه افرادی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس باید آزمودنیها یا شرکتکنندگان در پژوهش را مشخص سازد که در واقع به تعیین نمونه پژوهش پرداخته است. البته در مقالههای موردی، شیوۀ انتخاب نمونه و نوع آزمودنی متفاوت از نمونههای پژوهشهای دیگر است. گام بعدی، پژوهشگر وسیله و ابزار پژوهش (گردآوری دادهها) را تعیین میکند. در این بخش توجه به این نکته ضرورت دارد، در صورتیکه از وسیله و ابزار مورد استفاده در جامعه علمی مخاطب شناخته شده است، نیازی به توضیح دقیق و کامل نیست، و تنها ذکر نام آزمون و یا ابزار پژوهش به همراه توضیح مختصری دربارۀ پایایی و روایی ابزار کفایت میکند. اما اگر ابزار پژوهش توسط خود پژوهشگر طراحی شده است، توضیح کامل دربارۀ چگونگی ارزیابی پایایی و روایی ابزار مورد نیاز است. سپس باید روش تجزیه و تحلیل دادهها را شرح داده، و به مراحل آماری طی شده اشاره شود.
یافته های پژوهش
تحلیل و بیان دادههای گردآوری شده در قالبها آماری (توصیفی و استنباطی)، کیفی، و ترکیبی همراه با تفسیر محدود دادهها در این بخش صورت میگیرد. لازم به ذکر است برای توضیح و بازنمون دادههای گردآوری شده، استفاده از یکی از ابزارهای نمودار، شکل، و جدول کافی است. در مواردی که پژوهش دارای پرسش است، باید پاسخ به پرسش به شکل شفاف و بدون ابهام تشریح شود. در صورت وجود فرضیه در پژوهش، توصیف دقیق آزمونها انجام گیرد و فرضیههای رد یا تایید شده مشخص شوند.
بحث و نتیجهگیری
ارزش اصلی پژوهش در این بخش نهفته است. زیرا یافتههای پژوهش تعیین شده، و درک و شناخت نهایی پژوهشگر از انجام پژوهش بیان میشود. به طور کلی در این بخش تفسیر دقیق دادهها و بیان دیدگاه پژوهشگر(ان) نسبت به یافتهها، مقایسه یافتههای پژوهش با یافتههای پژوهشهای پیشین و نشان دادن جایگاه پژوهش در میان پژوهشهای مشابه، بیان مختصر محدودیتهایی که پژوهش در هنگام انجام با آنها روبرو شده است، و ارائه پیشنهاد(های) پژوهشی استنتاج شده از یافتههای پژوهش صورت میگیرد.