حسین قدرتی؛ شفیعه قدرتی؛ مهرداد زیدی
چکیده
حقوق شهروندی، مجموعهای از قواعد حاکم بر روابط اشخاص و گروهها در جامعه شهری و اخلاق اجتماعی، میزان احترام و پایبندی این اصول در ارتباط آنها با یکدیگر است. هدف این پژوهش بررسی جامعهشناختیِ مسائل فرهنگ عمومی (با تأکید بر حوزه شهروندی و اخلاق اجتماعی شهروندان شهر سبزوار) است؛ مسائلی که جامعهشناسانی چون پارسونز، اینگلهارت ...
بیشتر
حقوق شهروندی، مجموعهای از قواعد حاکم بر روابط اشخاص و گروهها در جامعه شهری و اخلاق اجتماعی، میزان احترام و پایبندی این اصول در ارتباط آنها با یکدیگر است. هدف این پژوهش بررسی جامعهشناختیِ مسائل فرهنگ عمومی (با تأکید بر حوزه شهروندی و اخلاق اجتماعی شهروندان شهر سبزوار) است؛ مسائلی که جامعهشناسانی چون پارسونز، اینگلهارت بهعنوان بزرگترین کارشناسان این دانش تأکید زیادی بر شناخت و اولویتبندی آنها برای پیشگیری و حل معضلات داشتهاند. بدینمنظور سهنمونه (مجموعاً 280 نفر) شامل 70 نفر از مسؤولان و افراد تأثیرگذار فرهنگی به روش مصاحبه نیمهباز، 200 نفر از مردم اجتماع به روش تصادفی ساده و 10نفر از کارشناسان فرهنگی با روش ANP مورد مطالعه قرار گرفتند. پس روش تحقیق این پژوهش تلفیقی از روشهای ANP کیفی و روش کمی پرسشنامهای نیمهساختار یافته بوده و دادهها به روش تحلیلمحتوا مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که از نظر مسؤولان و اثرگذاران فرهنگی، بیکاری با 01/41%، فرهنگ نامناسب رانندگی با 99/36% و اعتیاد با 51/31% مهمترین تهدیدهای فرهنگی حوزه عمومی (شهروندی و اخلاق اجتماعی) در شهر سبزوار هستند. از نظر مردم، کمتوجهی به حقوق عمومی توسط موتورسواران با 01/53% و اعتیاد با 08/27% مهمترین آسیبها محسوب میشوند. نقطه مشترک نظرات این دو دسته اعتیاد است که در حال حاضر یکی از سه معضل مهم و جدی مردم سبزوار میباشد. در نهایت با مقایسه دوبهدویی معضلات در قالب مدل ANP بهترتیب بیکاری با 31/0، اعتیاد 8/27، ضعف فرهنگ کار جمعی و گروهی 11/0 سه معضل مهم از نظر آن دو گروه محسوب میگردد. مهمترین عامل مؤثر بر بیکاری بهعنوان اولویت اول نیز، نبود برنامههای مناسب فرهنگی با ضریب تأثیر 089/0% است. پیشنهاد مردم و مسؤولان فرهنگی نیز با توجه به اولویتهای نخست معضلات اجتماعی به ترتیب، جذب صحیح سرمایه جهت کاهش بیکاری، برنامهریزیهای فرهنگی و نظارت بر اجرای صحیح آنها، تقویت روحیه همکاری و نیز معرفی الگوهای موفق اجتماعی و اقتصادی در شهر سبزوار است. یافتههای تحقیق با نظریات پارسونز بهعنوان نظریه اصلی و مورداستفاده در این پژوهش مطابقت دارد.
مهرداد زیدی؛ حسین قدرتی؛ شفیعه قدرتی
چکیده
مصرف محلی یا گرایش به مصرف محصولات تولیدی خارج از روال متعارف تولید انبوه، باوجود وفوری و دسترسی راحت به کالاهای صنعتی، یک پدیده جدید درحوزه ی مطالعات مصرف می باشد. این پدیده می تواند دلایل متعدد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جمعیتی، مدیریتی و غیره داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی این پدیده با سرمایه های اجتماعی و فرهنگی ...
بیشتر
مصرف محلی یا گرایش به مصرف محصولات تولیدی خارج از روال متعارف تولید انبوه، باوجود وفوری و دسترسی راحت به کالاهای صنعتی، یک پدیده جدید درحوزه ی مطالعات مصرف می باشد. این پدیده می تواند دلایل متعدد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جمعیتی، مدیریتی و غیره داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی این پدیده با سرمایه های اجتماعی و فرهنگی است. این پژوهش از نوع کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات به صورت پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه ای است. جامعه ی آماری این تحقیق خانواده های شهر سبزوار در سال 1397 و نمونه ی آماری از طریق فرمول کوکران، 383 نفر برآورد گردید. شیوه ی نمونه گیری به صورت خوشه ای چندمرحله ای بوده است. یافته ها نشان داد که بین متغیر رسانه های گروهی و متغیر وابسته پژوهش، رابطه معنی داری وجود ندارد، اما بین متغیرهای سرمایه فرهنگی و سطح سواد با گرایش مردم به مصرف مواد غذایی محلی، رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. سرمایه ی اجتماعی نیز رابطه ی معکوس و معنی داری با گرایش مردم به مصرف مواد غذایی محلی دارد. آزمون های چند متغیره نشان داد که با کنترل و حضور تمام متغیرهای تبیین کننده، اعتماد شخصی، تعمیم یافته و اعتماد سازمانی، بیشترین رابطه را با متغیر وابسته دارند. در میان این سه بُعد نیز به ترتیب اعتماد تعمیم یافته و اعتماد سازمانی به صورت معکوس، بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته داشته اند.