تحلیل کیفی دیدگاه مدیران آموزش عالی خراسان به تیم‌سازی و کارتیمی دانشگاهی (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد

2 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد

3 دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد

4 دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

مدیریت قبل از آن که مدیریت بر افراد باشد، مدیریت بر تیم های کاری است و تیم سازی و کار تیمی از اولویت های هر نظام و سازمان است، هم چنین نیاز به شناخت تیم توسط مدیران به این دلیل است که تیم ها واقعیتی از زندگی سازمانی هستند و اجزای ساختمانی یک سازمان را تشکیل می دهند. تیم سازی و کار تیمی در دانشگاه به ترسیم شفاف چشم انداز و اهداف مشترک کمک می کند و با ایجاد روحیه اعتماد میان منابع انسانی، حس تعهد و مسؤولیت پذیری شان را برمی انگیزد. بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل دیدگاه مدیران آموزش عالی خراسان به تیم سازی و کارتیمی با استفاده از رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی بود و دانشگاه فردوسی مشهد نیز که از مهم ترین و تأثیرگذارترین مراکز آموزش عالی خراسان است به عنوان مورد انتخاب شد. به منظورگردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته، برمبنای مفاهیم حساس حاصل شده از مرور سوابق و منابع و مصاحبه ها ی اکتشافی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران دانشگاه فردوسی مشهد بود که از میان آنها تعداد 14مدیر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات، از روش تحلیل محتوا و کدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج حاصل از مصاحبه نشان داد مدیران آموزش عالی دیدگاه و درک مناسبی به شاخصه های تیم سازی و کارتیمی در دانشگاه (شامل دو مقوله کلی ساختار تیمی و روابط تیمی و ده زیر مقوله (مفهوم) هدف مداری، ترکیب تیم و سازماندهی، شبکه تصمیم گیری، نظام بازخورد، هدایت و رهبری، صراحت و صداقت، همگرایی و اعتماد، همکاری و تضاد، تعهد و مشارکت، ارتباطات) دارند و از زمینه و روحیه مناسبی در رابطه با تیم سازی و کار تیمی برخوردار هستند.
Abstract
Management before being managing people is managing the work teams, and team-building and teamwork is a priority for every system and organization. Also, managers need to recognize teams because they are a reality of organizational life and they make up building components of an organization. Team-building and teamwork at the University helps to outline a clear vision and shared goals, and creating a sense of trust among human resources, provokes their sense of commitment and responsibility. The purpose of this study was to identify and analyze the perspective of higher education administrators of Khorasan on team-building and teamwork using qualitative approach and the case study method, and Ferdowsi University of Mashhad that is the most important and influential center of higher education in Khorasan was selected for case study. In order to collect data semi-structured interviews, based on the critical concepts derived from reviewing records and references and exploratory interviews, were used. The Statistical population included all managers of Ferdowsi University of Mashhad, of which 14 were selected using purposive sampling method. For data analysis, content analysis, and open and axial coding was used. The results of the interviews showed that higher education administrators have a good view and understanding of characteristics of team-building and teamwork at the University (Including 2 overall team structure and team relations categories and 10 subcategories, the concept of goal-orientation, team and organization combination, decision-making network, system feedback, leadership, openness and honesty, unity and trust, cooperation and conflict, commitment and participation, communication), and have a good  base and spirit about team building and teamwork.
Keywords: Teambuilding, Teamwork, Higher education, Ferdwosi university of Mashhad.

کلیدواژه‌ها


- ابراهیمی، اسدا...؛ میرترابی، مهدیه سادات (1389). "تیموکارتیمی". فصلنامهنظاممهندسىکشاورزىومنابع طبیعى، سال هفتم، ش 27(بهار): 42- 48.##- احمدی، مسعود (1386). مدیریت رفتار سازمانی (اصول، مبانی، نظریهها و الگوهای کاربردی). تهران: کوهسار.##- جوانمرد، حبیب الله؛ افراز، محمد (1389). "تعیین ارتباطات میان عوامل کار تیمی، تعهد سیاسی و رفتار شهروند سازمانی". فصلنامه چشمانداز مدیرت دولتی، سال اول، ش 2 (تابستان): 93- 107.##- دانایی فرد، حسن؛ الوانی، مهدی؛ آذر، عادل (1386). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: صفار.##- گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ گال، جویس (1387). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه احمدرضا نصر. تهران: سمت.##- گل افشانی، ناهید؛ مظفری، زینب (1385). "روایی و پایایی در پژوهش کیفی". فصلنامه اطلاع رسانی آموزشی و پژوهشی، سال چهارم، ش 13 و 14 (بهار و تابستان): 33-41.##- نیازی، زینب (1386). "بررسی میزان همگرایی گروهی دبیران مقطع متوسطه و پیش بینی آن براساس نوع قدرت نفوذ مدیر". پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.##- وودکاک، مایک (1385)اصول و مبانی ایجاد و بهبود تیمهای سازمانی. ترجمه سید احمد بیان معمار و حسین خنیفر. قم: دانشگاه قم.##- هیرش، ورنر زد؛ وبر، لوک ای. (1381).  چالشهای فراروی آموزش عالی در هزاره سوم. ترجمه رضا یوسفیان املشی. تهران: دانشگاه امام حسین.##  

-Bradley, J. H.; Frederic, J. H. (1997). “The effect of personality type on team performance”. Journal of Management Development, Vol. 16, No .5: 337-353.##-Constantine, L. L. (1993). “Work organization: paradigms for project management and organization”. Communications of the ACM, Vol. 36, No. 10: 35-43.##- Costa, A. C. (2003). “Work team trust and effectiveness”. Journal of Personnel Review, Vol. 32, No. 5: 605-622.##- Devine, D. J., et al. (1999). “Teams in organizations: Prevalence, characteristics and effectiveness”. Small Group Research, Vol. 12, No. 30: 678–711.##- Dirks, K. T. (2000). “Trust in leadership and team performance: Evidence from NCAA basketball”. Journal of Applied Psychology, Vol. 85, No. 6: 1004-1012.##- Dreyfus, C. R. (2008). “Identifying competencies that predict effectiveness of R & D managers”. Journal of management Development, Vol. 27, No. 1: 60-91.##- Dulewicz, V. (1989). “Assessment Centre as Route to Competence”. Personnel Management, Vol. 21, No. 11: 56-59.##- Ekaterini, G. (2011). “A qualitative approach to middle managers competencies”. Management Research Review, Vol. 34, No. 4: 553-575.##- Ellingson, L. L. (2002). “Communication, Collaboration, and Teamwork among Health Care Professionals”. Centre for the Study of Communication and Culture, Vol. 21, No. 3: 1-44.##- Erasmus, B.; Loedolff, V. P.; Hammann, F. (2010). “Competencies for human resource development practitioners”. The internationally business & Economics research journal, Vol. 9, No. 8: 113-126.##- Gronau, N., et al. (2007). “Approach for requirement oriented team building in industrial processes”. Elsevier, Vol. 58, No. 4: 179–187.##- Harris, P. R.; Harris, K. G. (1996). “Managing effectively through teams”. Team Performance Management: An International Journal, Vol. 2, No.3: 23-36.##- Hoefer, R. (2003). ‘‘Administrative skills and degrees: The best place debate rages on”. Administration in Social Work, Vol. 27, No. 1: 25-46.##- Hsu, J. S. C., et al. (2011). “Exploring the impact of team mental models on information utilization and project performance in system development”. International Project Management, Vol. 1, No. 29: 1–12.##- Kalargyrou, V.; woods, R. H. (2011). “Wanted, Training competencies for the twenty-first century”. International journal of contemporary Hospitality management, Vol. 23, No. 3: 361-376.##- Kang, H.; Yang, H.; Rowley, C. (2006). “Factors in team effectiveness: Cognitive and demographic similarities of software development team members”. Journal of Human Relations, Vol. 59, No. 12: 1681–1710.##- Kozlowski, S. W. J; Llgen, D. R. (2006). “Enhancing the Effectiveness of work Groups and Teams”. Association for psychological science, Vol. 7, No. 3: 1-122.##- Lei, M.; Hu, M. (2010). “Developing a core competency model of innovative culinary development”. International Journal of Hospitality Management, Vol. 29, No. 4: 582-590.##- Liang Chi, Y.; Yang C. C. (2009). “Project teaming: Knowledge intensive design for composing team members”. Expert Systems with Applications, Vol. 36, No. 16: 9479–9487.##- McKenna, S. (2004). “Predispositions and context in the development of managerial skills”. Journal of management development, Vol. 23, No. 7: 664-667.##- Mealiea, L.; Balthazar, R. (2005). “A strategic guide for building effective teams”. Journal of Public Personnel Management, Vol. 34, No. 2: 141-160.##- Mojab, F.; Zaefarian, R.; Dazian Azizi, A. H. (2011). “Applying competency based Approach for Entrepreneurship education”. Procedia and Behavioral Sciences, Vol. 12, No. 1: 436-447.##- Naquin, C. E.; Tynan, R. O. (2003). “The team halo effect: Why teams are not blamed for their failures”. Journal of Applied Psychology, Vol. 88, No. 2: 332–340##- Orlitzky, M.; Benjamin, J. D.  (2003). “the effects of sex composition on small-group performance in a business school case competition”. Academy of Management Learning and Education, Vol. 2, No. 2: 128–138.##- Pfaff, E.; Huddleston, P. (2003). “Does it matter if I hate teamwork? What impacts student attitudes toward teamwork”. Journal of Marketing Education, Vol. 25, No. 1: 37-45.##- Pillay, R. (2008). “Defining competencies for hospital management”. Leadership in health services, Vol. 21, No. 2: 99-110.##- Pirola-Merlo, A.; Mann, L. (2004). “The relationship between individual creativity and team creativity: Aggregating across people and time”. Journal of Organizational Behavior, Vol. 25, No. 2: 235–257.##- Salas, E., et al. (1999). “The effect of teambuilding on performance: an integration”. Small Group Research, Vol. 30, No. 3: 309–329.##- Salas E.; Stagl K.; Burke C. S. (2004). “25 years of team effectiveness in organizations: Research themes and emerging needs”. In: International Review of industrial and Organizational Psychology. Editors C. L. Cooper and I. T. Robertson. New York: John Wiley & Sons: Vol. 19, 47-91.##- Scarnati, J. T. (2001). “On becoming a team player”. Team Performance Management: An International Journal, Vol. 7, No. 1/2: 5-10.##- Shagholi, R., et al. (2010). “Value creation through trust, decision making and teamwork in educational environment”. Social and Behavioral Sciences, Vol. 2, No. 2: 255–259.##- Sharma, R.; Bhatnager, J. (2009). “Talent management-competency development: key to global leadership”. Industrial and commercial training, Vol. 41, No. 3: 118-132.##- Smith, P. A.; Hoy, W. A.; Sweetland, S. R. (2001). “Organizational health of high schools and dimensions of faculty trust”. Journal of School Leadership, Vol. 12, No. 2: 135-50.##- Spendlove, M. (2007). “Competencies for effective leadership in higher education”. International journal of Educational management. Vol. 2, No. 5: 407-417.##- Swierczec, F. W.; Sudsakorn, T. (2009). “Management competencies: A comparative study between Thailand, Hong Kong”. Journal of management development, Vol. 28, No. 7: 569-580.##- Tarricone, P.; Luca, J. (2002). “Successful teamwork: A case study”. Journal of HERDSA (Higher Education Research and Development Society of Australasia), Vol. 7, No. 10: 640-646##- Tesone, D.; Fjelstul, J. (2008). “Golf and Club entry level management competencies”. International journal of contemporary Hospitality, Vol. 20, No. 6: 694-699.##- Vakola, M.; Soderquist, K. E.; Prastacos, G. P. (2007). “Competency management in support of organizational change”. International journal of manpower, Vol. 28, No. 3-4: 260-275.##-Wageman, R. (1997). “Critical success factors for creating superb self-managing teams”. Organizational Dynamics, Vol. 26, No. 1: 49-62.##-Wei, L. Q.; Lau, C. M. (2012). “Effective teamwork at the top: The evidence from China”. The International Journal of Human Resource Management, Vol. 23, No. 9: 1853-1870.##- Wickramasinghe, V.;  Zoyza, N. D. (2009). “A Comparative analysis of managerial competency needs across areas of functional specialization”. Journal of management Development, Vol. 28, No. 4: 344-360.##