نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند
2 دانشآموخته کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور مشهد
چکیده
در دهههای قبل، خریدهای مصرفکننده به منظور دستیابی به کالاها و خدمات، مورد نیاز بود. امروزه، مصرف کنندگان با خرید کالاها، نیازهای روانشناختی خود را برآورده میکنند. مصرفکنندگان با بهنمایشگذاشتن شخصیت یا تقویت عزت نفس خود، محصولات را خریداری میکنند؛ به عبارتی کالای خریداریشده، به کالایی برای نشاندادن وجهه اجتماعی، تبدیل شدهاست. این مطالعه جهت بررسی عوامل مؤثر بر تغییر گرایش رفتار مصرفی مصرفکننده درمورد محصولات تجملی انجام شدهاست. در این مطالعه تلاش شدهاست ارتباط متغیرهایی همچون: کیفیت ادراکشده، وضعیت اجتماعی ادراکشده، نگرش، ادارک از برند و تصویر ذهنی، با رفتار مصرفی مصرفکننده برای کالاهای تجملی، با اثر تعدیلگر (خودبینی) مورد مطالعه قرار گیرد. به این منظور، پرسشنامه استاندارد بومیشدهای بین 384 نفر در شهر مشهد توزیع شد. این تحقیق به روش توصیفی- پیمایشی با روش نمونهگیری احتمالی از نوع تصادفی ساده انجام شدهاست. برای روابط بین متغیرها، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شدهاست. نتیجه تجزیه و تحلیل، نشان میدهد که اثر اجتماعی ادراکشده، ادراک از برند، نگرش مصرفکننده و کیفیت خدمات، با عوامل مؤثر با قصد خرید مصرفکننده، ارتباط دارند. درحالیکه تصویر ذهنی و خودبینی، تأثیر معناداری بر انگیزه خرید ندارند. از طرفی بین متغیرهای مستقل، تأثیر ادراک از برند نسبت به سایر متغیرها بر قصد خرید بیشتر بوده است. علاوه بر خودبینی، تعاملات بین متغیرهای مستقل، ادراک از برند و اثر اجتماعی و متغیر وابسته، رفتار خرید مصرفکننده را تعدیل نمیکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identify influential factors on change tendency to luxury goods consume by adjustment Demographic Features (Case Study: Mashhad City)
چکیده [English]
In previous decades, consumer purchases were related to access to needed goods and services. Today, consumers meet their psychological needs by buying goods. Consumers purchase products by showing their personality or boosting their self-esteem; in other words, the purchased product has become a mental confirmation. This study was conducted to investigate the effective factors in changing consumer behavior towards luxury products. This study has been made to study the relationship between variables (perceived quality, perceived social status, attitude, brand perception, mental image) and consumer consumption behavior for luxury goods with a moderating effect (self-esteem). For this purpose, a researcher-made questionnaire was distributed among 384 people in Mashhad. This research has been done by descriptive survey method with the simple random sampling method. Structural equation modeling has been used for the relationships between variables. The analysis results show that perceived social impact, brand perception, consumer attitude, and service quality are related to the influential factors with consumers' intention to buy.
In contrast, mental image and self-esteem do not have a significant effect on buying motivation. On the other hand, among the independent variables, the impact of brand perception on purchase intention was more significant than other variables. In addition, the narcissism of the interactions between the independent variables, the perception of the brand and the social effect, and the dependent variable does not moderate the consumer buying behavior.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: perception
- social effect
- mental image
- shopping
- selfishness
- luxury goods
- service quality