نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران/ پژوهشگر و مدرس دانشگاه جامع علمی - کاربردی موسسه پژوهشی سینا (خراسان رضوی)
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان/ پژوهشگر اجتماعی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد
چکیده
توانمندی در بهدستآوردن، تحلیل و فهم اطلاعات بهداشتی که فرد نیاز دارد تا در مورد مسائل سلامتی خود مشارکت نماید و تصمیمهای درستی بگیرد، "سواد سلامت" تعریف میشود. هدف از نوشتار حاضر، ارزیابی وضعیت سواد سلامت و مؤلفههای آن در شهر مشهد است. مبانی نظری سلامتمحور کاکرهام، متأثر از فرصتها و انتخاب در زندگی، جهت برخورداری از سواد سلامت استفاده شدهاست. از رویکرد کمیمحور، راهبرد پیمایش از نوع توصیفی، در بین شهروندان بالای 18 سال مناطق شهری مشهد استفاده شدهاست. بر اساس فرمول کوکران، 800 نفر مبتنی بر روش نمونهگیری متناسب با حجم هر منطقه، انتخاب شده و با تکیه بر پرسشنامه استانداردشده سواد ایرانیان اطلاعات جمعآوری شدهاست. میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه برابر با 921/0 در حد قوی بهدست آمدهاست. نتایج نشان داد که از نظر جنسیت، تقریباً پاسخگویان با هم برابر بودهاند. میانگین سنی پاسخگویان برابر با 31/37 سال بودهاست. وضعیت میانگین مؤلفههای سواد سلامت عملکردی، ارتباطیـ تعاملی، پایه و انتقادی، به ترتیب حائز اهمیت بودهاست. نتایج مقایسه میانگین گروههای تحصیلی، سنی و مناطق شهری با متغیر و مؤلفههای مورد مطالعه در حد متوسط روبه بالا بودهاست. نتایج آزمون فریدمن بیانگر این است که مؤلفههای سواد عملکردی، پایه، ارتباطیـ تعاملی و انتقادی با بیشترین میانگین و با مقدار مجذور کای برابر با 059/120 در سطح خطای کوچکتر از 05/0 بهدست آمدهاست که به لحاظ آماری با اطمینان 95/0 میانگین مؤلفهها، تفاوت معناداری در سبک زندگی سلامتمحور پاسخگویان وجود دارد. در نهایت سواد سلامت بهعنوان مؤلفه شناختی و متأثر از انتخابها و موقعیتها در زندگی به افزایش کیفیت زندگی، ارتقای سبک زندگی سالم، کاهش خطرات سلامتی و مهارتهای خودمراقبتی منتهی میگردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Study of health literacy components of citizens of Mashhad based on health-oriented approach
چکیده [English]
The ability to obtain, analyze, and understand the health information a person needs to participate in their health issues and make the right decisions is defined as health literacy. The purpose of this article was to evaluate the status of health literacy and its components in Mashhad. Cockerham's health-oriented theoretical foundations, influenced by opportunities and choices in life, have been used to promote health literacy. A quantitative approach, a descriptive survey strategy, has been used among citizens over 18 years of age in urban areas of Mashhad. Based on the Cochran's formula, 800 people were collected based on a sampling method appropriate to the size of each region, based on a standardized Iranian literacy questionnaire. Cronbach's alpha of the questionnaire was 0.921 strongly obtained. The results showed that in terms of gender, the respondents were almost equal. The average age of the respondents was 31/37 years. The mean status of functional, communicative and interactive, basic and critical health literacy components were important, respectively. The results of comparing the mean of educational groups, age and urban areas with the studied variables and components have been rising to the average.The results of Friedman test indicate that the components of functional, basic, communication-interactive and critical literacy with the highest average and with a chi-square value of 120.059 have been obtained at an error level of less than 0.05, which is statistically reliable. 0.95 Mean of components, there is a significant difference in the health-oriented lifestyle of the respondents. Finally, health literacy as a cognitive component and influenced by choices and situations in life leads to an increase in quality of life, promotion of a healthy lifestyle, reduction of health risks and self-care skills.
کلیدواژهها [English]
- Health-oriented style
- Health literacy
- Citizens
- Mashhad