اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-61166320130120The social analyses of dowry in Iran with a glance over dowries in Qajar Erتحلیل اجتماعی مهریه در ایران همراه با نگاهی گذرا بر مهرنامه های عصر قاجاریه در بیرجند72615600910.22034/fakh.2013.156009FAابوالفضل اکبریاستادیار مردم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. (واحد مرکز)آتوسا افسردانشجوی کارشناسی ارشد مردم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. (واحد مرکز)Journal Article20121023The present study is to investigate the effective factors of increasing the amount of the dowry, the way of its emergence in past civilization and its implication in the Islamic society of Iran. The determination and payment of the dowry cause the growth in marital loyalty (consistency), the trust of the couple toward each other, promotion of self-esteem of women, to some extent the controlling of divorce, the women's self-confidence and also to control and decrease the diverse rationed men's inclinations and desires toward other women. They are considered as a financial support for the divorced women that consequently make them socially and psychologically secure. On the other hand, in addition to the positive implication of the dowry in the society, this research investigates the negative social implication of the amount increase of the dowry in the society including the decrease in the social trust, the increase in the amount of dowry for competition with other people and envy, the unlimited boundary of the amount of dowry, the increase of old marital age, decrease of marriage rate, and finally the obligatory tolerance of artificial and fake build lives. Accordingly to the objectiveness of this study, we made use of exchange and practice based theory in order to analyze dowry from a sociological and anthropological aspect. And we also attempted to examine and explain the dowry in Iran from legal- religious and social point of view and it emphases this point that dowry is counted as a genuine right which nobody has not the right to limit it for that is grunted by Allah to women from the genesis.تحقیق حاضر در پی بررسی عوامل مؤثر در علل افزایش مهریه، بررسی نحوه پیدایش آن در تمدنهای پیشین تا به حال و کارکردهای مهریه در جامعه اسلامی ایران میباشد. تعیین و پرداخت مهریه سبب افزایش پای بندی به زندگی، افزایش اعتماد زوجین به هم، ارتقای عزت نفس زنان، تا حدی مهار طلاق و هم چنین باعث کنترل تمایلات نوجویانه مردان و پشتوانهی اقتصادی زن پس از طلاق و افزایش امنیت روانی - اجتماعی آنان میشود. از طرفی، این تحقیق علاوه بر ذکر کارکردهای مثبت مهریه در نظر دارد کارکردهای منفی آن را نیز مانند تضعیف اعتماد اجتماعی، افزایش چشم و همچشمیها، نداشتن حد و مرز برای میزان مهریه، افزایش سن ازدواج، کاهش نرخ ازدواج و تحمل اجباری زندگیهای تصنعی را بررسی نماید. در راستای اهداف از نظریات مبادله و کارکردگرایی برای تحلیل مهریه از لحاظ جامعه شناسی و مردم شناسی استفاده شده است. در ضمن سعی شده است از لحاظ حقوقی - شرعی - اجتماعی به تبیین و تحلیل مهریه در ایران پرداخته و تاکید بر این امر دارد که مهریه یک حق طبیعی به حساب میآید، کسی حق محدود نمودن آن را ندارد؛ زیرا که خداوند آن را در مقام تکوین برای زنان به ودیعه گذاشته است.http://www.farhangekhorasan.ir/article_156009_705a127a5e8b8286eb5a426ff8fe6252.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-61166320130219History of archaeological studies and researches of South Khorasanتاریخچة مطالعات و پژوهشهای باستانشناسی جنوب خراسان276015601110.22034/fakh.2013.156011FAعلی زارعیعضو هیات علمی گروه باستانشناسی دانشگاه بیرجند0000-0002-2052-195Xمحمدرضا سروشکارشناس باستانشناسی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبیحسن کریمیاناستادیار گروه باستانشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20121015Iran's territory with its rich culture and brilliant civilization has always been a focal point for scientific researches and cultural and archaeological investigations. The ancient land of Khorasan as the source and station of movements and important events has always played a determinant and decisive role in the evolution of Iranian history. Unfortunately, due to the lack of reliable historical and archaeological source and evidence in South Khorasan and because of the scarcity of archaeological researches in this region compared to the better-known regions of West and South of Iran in past years, it added in our ambiguities and insufficient knowledge of this region. The results of limited investigations of recent decades has enabled archaeologist to point to the cultural-historical importance of the region of South Khorasan that this issue has been lead to the presentation of valuable information in historical researches. Discovery of the remains of ancient communities including materials from Paleolithic down to the contemporary eras from a habitats such as caves, rock-shelters,… or archeological mounds, petro glyphs, inscriptions and historical or cultural textures and so forth are among precious examples of the rich history of this region of Iran which always can play important role for establishing a regional chronological framework. Therefore, a clear understanding of the history of archaeological studies and field-works from the early stages up to the present in the neglected district of the region of South Khorasan has been the main objective of this saying. سرزمین ایران با فرهنگی غنی و تمدنی درخشان، همواره کانون پژوهشهای علمی و تحقیقات باستانشناسی وفرهنگی بوده است. سرزمین کهن خراسان به عنوان خاستگاه و جایگاه حرکتها و وقایع اساسی همواره نقشی تعیینکننده و سرنوشتسازی برای ایرانیان ایفا نموده است. متأسفانه به دلیل کمبود منابع و مآخذ مستدل تاریخی و باستانشناسی درجنوب خراسان، و انجام پژوهشهای بسیار مختصر باستانشناسی در این خطه در سالیان گذشته نسبت به مناطق غربی و جنوب ایران، بر ابهامات و ناآگاهیهای بیش از پیش ما افزوده است. حاصل پژوهشهای محدود دهههای اخیر به باستانشناسان امکان داده است که از پیشینه فرهنگی- تاریخی جنوب خراسان با اهمیت یاد کنند که این مسأله منجر به ارائة اطلاعات ارزشمندی گردیده است. کشف آثار فرهنگی به جای مانده از زیستگاهها و بقایای ویرانهها از اعصار پارینهسنگی تا به امروز به صورت غارها و پناهگاهها، محوطهها و تپههای باستانی، سنگنگارهها و کتیبهها و بافتهای سنتی و تاریخی و غیره، پدیدههای گرانمایهای از تاریخ این خطه از ایران بهشمار میرود که همواره میتواند نقش مهمی در مطالعات گاهنگاری منطقهای ایفا نماید. لذا درکی روشن از تاریخچة مطالعات و پژوهشهای میدانی صورت گرفته از آغاز تا به امروز در منطقه جنوب خراسان که به فراموشی سپرده شده است، هدف اصلی نگارندگان در این گفتار خواهد بود.http://www.farhangekhorasan.ir/article_156011_3fb4d41066f94f5ce42e25f6e0e22520.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-61166320130219Marriages of Arabs and Khorasanian in Omayyad eraازدواج های اعراب و خراسانیان در عهد امویان618015601210.22034/fakh.2013.156012FAعلی اکبر عباسیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهانJournal Article20121210After the rising Islam in Iran, Arabs became residents of many cities especially in Khorasan and had lived peacefully with natives. Their communication finally concluded to some marriages. The Islamic orders for marriage of various genders were not the same with those of Arabs and Khorasans. This paper analyzes the communication and fondness of the settled Arabs in Khorasan with the natives of that region and its trends of rises and falls and consequences. This paper is presented based on analytic-descriptive method. Although prejudice and any gender superiority have been condemned by Islam ideology and its prophet life style, at first the vector Arabs didn’t have any desire to marry Khorasans and in particular didn’t like to give them their daughters. But lately this kind of feeling at least in some groups of them faded because they couldn’t survive in khorasan without marrying with natives and also their religious doctrine was against the tribunal prejudices and they had weaker civilization background regarding the conquered khorasans and then they didn't deny it. In the effect of the Marriages between Arabs and Khorasans (non-Arab) some families and partially some important historical figures were appeared. پس از ورود اسلام به ایران، اعراب در شهرهای زیادی به ویژه در خراسان اسکان یافته و به صورتی مسالمت- آمیز با بومیان زندگی میکردند. موضوع ارتباط آنان با هم، نهایتاً منجر به ازدواجهایی بین دو گروه شد. دیدگاه دین اسلام در ارتباط با ازدواج نژادهای مختلف با دید ایرانیان و اعراب یکسان نبود. تحلیل ارتباط و انس اعراب اسکان یافته در خراسان با بومیان آن ناحیه و روند فراز و نشیبها و تبعات آن موضوع این مقاله است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی – تحلیلی می باشد. با اینکه دین اسلام و سیره پیامبر(ص) تعصب و برتری طلبی نژادی را محکوم مینمود اعراب فاتح در ابتدا دید خوبی نسبت به ازدواج با بومیان بویژه زن دادن به آنان نبودند، ولی تدریجاً این حس حداقل در بین گروههایی از آنان کم رنگ گردید به خصوص که اعراب <br />نمیتوانستند جدا از بومیان به زندگی خود ادامه دهند و آموزههای دینیشان نیز خلاف تعصبات قبیلهای بود و سابقه تمدنی ضعیف تری از مغلوبین داشتند و آن را انکار هم نمی کردند. بر اثر ازدواجها بین عرب و عجم دو رگههایی که بعضاً شخصیتهایی مهم هم در بین آنان بود، پیدا شدند.http://www.farhangekhorasan.ir/article_156012_ec0c09575471a802b8e85d4c30452d76.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-61166320130219Study the discourse of some "Ferāqies" in South-Khorasanبررسی گفتمان برخی از فراقی های خراسان جنوبی8111515601410.22034/fakh.2013.156014FAجلیل الله فاروقی هندوالاناستادیار گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی دانشگاه بیرجندسیده ناهید حسینیدانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی دانشگاه بیرجندمحمدحسین قرشیاستادیار گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی دانشگاه بیرجندJournal Article20121105This article tries to study the discourse of "Ferāqi" in South-Khorasan to explore people's beliefs, intents and purposes of singing them. “Ferāqies ", which are sung in the pain of separation of all things that people have a sense of belonging to, include different themes. In the present descriptive article, just two contents are selected and analyzed: "homesickness" and "separation". In these " Ferāqies ", the following beliefs are reflected: religious thinking about death, curse, benediction, union of Muslims as brothers, respecting older people, love of country, love between a mother and her child, experiencing loneliness and desperation and so on. Since technology has changed the life style of people, the young people don’t care about these “Ferāqies” anymore. So it is necessary to introduce, record, and analyze this oral culture to prevent its fading away. پژوهش حاضر قصد دارد از طریق بررسی گفتمان «فراقی» در استان خراسان جنوبی برخی از باورها، نیات و مقاصد افراد در فراقیخوانیها را نشان دهد. فراقی که در غم دوری و فراق از هر آنچه که فرد به آن تعلق ذهنی و قلبی دارد سروده میشوند، طیف گستردهای از مضامین را در بر میگیرند. در این پژوهش که یک بررسی توصیفی است، تنها به ارائه فراقیهایی با مضمون «دوری از وطن» و «جدایی» اکتفا شده است. در این فراقیها باورها و اعتقادات مختلفی مانند باورهای مذهبی و دینی افراد در مورد مرگ، نفرین، دعای خیر، باور به اتحاد و پیمان برادری مسلمانان و نیز احترام به بزرگان و پیران، عشق به وطن، عشق مادر و فرزندی، استیصال در غربت، درد فراق یار و ... بازتاب یافته است. با توجه به این که با ورود فناوری، شیوههای زندگی و تفکر افراد تغییر کرده است، این آواها و فراقیها کمتر توسط نسل جوان بکار میروند و این فرهنگ شفاهی، رو به فراموشی است. معرفی، ثبت و بررسی و تحلیل آنها برای حفظ این فرهنگ ضروری مینماید. http://www.farhangekhorasan.ir/article_156014_ca6122ddd6ebc8dfb31b0fb7859c1836.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-61166320130219Identification of Indigenous knowledge at Barberry production in South Khorasan With Using the Grounded Theoryشناسایی دانش بومی موجود در بین باغداران تولیدکننده زرشک در خراسان جنوبی با بهره گیری از نظریه بنیانی11611415601610.22034/fakh.2013.156016FAمحمدجواد قلی نیامدرس ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجنداسدا.. زمانی پوراستادیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بیرجند.کمال غوثکارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزیJournal Article20121208Despite the growing needs of rural communities to use modern technology, acceptance of technology in rural areas is very limited. Now, in many countries agricultural resource management is in the hands of people who have trained in Western countries, so being familiar with the managers of cultural and environmental origins of indigenous systems of resource management will largely prevent future mistakes. So rural peacemakers as who involved in rural development, if they observe to this indigenous knowledge which is in harmony with rural structures, with regard to its compatibility with the new conditions they can take effective steps in rural development. The results of this paper which uses qualitative methods "grounded theory" is trying to consider an aspect of indigenous knowledge of South Khorasan gardeners in growing and barberry product which is the key factor in the life of South Khorasan growers and gardeners and for this reason, the study of indigenous knowledge of barberry growers were implemented in some eras of the provinces of South Khorasan which prosper the cultivation and growing of this plant. The results of this piece of information indicate a variety of garden operations and the uses of these products among the manufacturers which by itself can be as a success factor for them in producing this plant.علی رغم نیاز روزافزون جوامع روستایی به کاربرد فناوری جدید، پذیرش فناوری در روستاها بسیار اندک است. در حال حاضر، در بسیاری از کشورهای جهان مدیریت منابع کشاورزی در دست افرادی است که در کشورهای غربی آموزش دیدهاند، لذا آشنا شدن این مدیران با ریشههای فرهنگی و محیطی نظامهای بومی مدیریت منابع، تا حد زیادی از اشتباهات آتی جلوگیری خواهد کرد. بنابراین مصلحان روستایی به عنوان کسانی که در امر توسعه روستایی نقش دارند اگر به این دانش بومی که با ساختارهای روستایی هماهنگ است، توجه کنند، با انطباق آن با شرایط جدید میتوانند گامهای مؤثری در توسعه روستایی بردارند. نتایج این مقاله که با استفاده از روش کیفی " نظریه بنیانی" به دست آمده سعی دارد تا یک جنبه از دانش بومی باغداران خراسان جنوبی، در تولید محصول زرشک را که عامل اساسی در حیات باغداران خراسان جنوبی است، مورد بررسی قرار دهد، و برای این منظور مطالعه دانش بومی زرشک کاران در مناطقی از استان خراسان جنوبی که از کشت این گیاه برخوردار هستند، صورت گرفت. نتایج این اطلاعات، حاکی از تنوع عملیات باغی و موارد مصرف این محصولات در میان تولید کنندگان است که خود میتواند عامل موفقیت آنها در تولید این گیاه باشد.http://www.farhangekhorasan.ir/article_156016_6d715af2847beb743e65ed7afaff95e7.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-61166320130219British consulate in khorasan and its role in expanding the British influence on the south- east of Iranکنسولگری بریتانیا در خراسان و نقش آن در گسترش نفوذ انگلیسی ها در جنوب شرق ایران14516015601810.22034/fakh.2013.156018FAمسعود مرادیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه سیستان و بلوچستانمعصومه صاحبکارانکارشناس ارشد تاریخ گرایش ایران اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20121016The east of Iran had a special strategic importance in the 19<sup>th </sup>century and the importance of this region became twice with respect to the Russian and British political and colonialist expansionist's and the threat to each other's interests. The Russian for encroaching on the south regions and breaking the dead lock in the north regions, and the British for defending India intended to expand their influence on Iran. The weakness of Qajar government in international relations and to some extent the autonomy of the governmental dynasties in the east of Iran made it possible that each of these governments establish consulate and even send spy forces to the region.<br /> This article attempts to consider the condition of the competitions of these two colonialists and also the reflection of their activities in consular duties of the east and south east of Iran.شرق ایران در قرن نوزدهم از اهمیت استراتژیکی ویژهای برخوردار بود و با توجه به سیاستهای توسعه طلبانه استعماری روس و انگلیس در منطقه و تهدید منافع یکدیگر، اهمیت این منطقه دو چندان شد. <br />روسها برای دست اندازی به مناطق جنوبی و خروج از بنبست در مناطق شمالی و انگلیسیها برای دفاع از هندوستان در صدد گسترش نفوذ خود در ایران برآمدند. ضعف دولت قاجار در مناسبات بینالمللی و تا حدی خودمختاری خاندانهای حکومتی شرق ایران این امکان را پدید آورد تا هریک از این دول دست به تشکیل کنسولگری و حتی ارسال نیروهای جاسوس به منطقه بزنند. این مقاله در صدد است تا چگونگی رقابتهای این دو استعمارگر و انعکاس فعالیتهای آنها را در امور کنسولی منطقه شرق و جنوب شرق ایران مورد بررسی قرار دهد.http://www.farhangekhorasan.ir/article_156018_05deb1537c9002401e222d23cf8ff166.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-61166320130219A study on Shokat Al-Molk II relationship with Belgium servants during 1330-1332 A.Hبررسی رابطه شوکت المک دوم با مستخدمان بلژیکی در ایران طی سالهای 1332- 1330 قمری16118715601910.22034/fakh.2013.156019FAعلی نجف زادهعضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه بیرجندJournal Article20121024Mohammad Ibrahim, Shokat Al-Molk II, was not inclined to the interference of central government's agents after establishing his realm of authority and he supposed the finance officers who were under supervision of Belgium's servants of treasury, finance ministry and costume, his opponents in his governorship. Therefore, Mirza Ibrahim Khan, the master of Birjand's finance officer, was killed immediately after his entrance to Birjand that inspired Belgium's servants' reaction in Mashhad and Tehran. Mr.Leleux, Jacques-Joseph Mornard and Baron Cherkassof, the Russian Council in Birjand who considered Shokat Al-Molk guilty for this murder, decided to punish the agents of culprits and dismissal of Shokat Al-Molk II. In the opposite side, the Britain with some persons such as Momtahen Al-Saltaneh and Sardar As'ad Bakhtiyari supported Shokat Al-Molk II. The verbal dispute and correspondences began from Birjand and continued to Tehran and Mashhad which was near to Shokat Al-Molk's dismissal but not only Belgiums were not successful, but also in spite of the fact that Shokat Al-Molk was called to go to Tehran regarding of those related issues, but after his arrival he also gained the rule of Sistan. This article investigates relationship between Shokat Al-Molk and Belgium's servants and the effective factors during the years 1330-1332 A. H.محمد ابراهیم شوکتالملک دوم پس از تثبیت قدرت، کمتر مایل به نفوذ عوامل حکومت مرکزی در حوزه قدرت خود بود و مأموران مالیهای که زیر نظر مستخدمان بلژیکی خزانهداری، وزارت مالیه و گمرکات بودند را مخل حکومتداری خود میپنداشت. به همین جهت میرزا ابراهیم خان رئیس اداره مالیه بیرجند چند ماه پس از ورود به بیرجند کشته شد و همین امر واکنش مستخدمان بلژیکی در مشهد و تهران را برانگیخت. مسیو للو و مسیو مرنارد بلژیکی و بارون چرکاسف کنسول روسیه در بیرجند که شوکتالملک دوم را دخیل در این ماجرا میدانستند تصمیم به تنبیه عوامل قتل و عزل شوکتالملک دوم گرفتند. در مقابل انگلیسیها به همراه برخی عوامل داخلی نظیر ممتحن السلطنه و سردار اسعد بختیاری به حمایت از شوکتالملک دوم پرداختند. کشمکش لفظی و مکاتبات از بیرجند شروع و به مشهد و تهران کشیده شد و تا آستانه عزل شوکتالملک دوم پیش رفت، اما نه تنها بلژیکیها موفق به این کار نشدند بلکه با این که شوکت الملک در ارتباط با مسائلی از جمله همین مورد به تهران فراخوانده شد پس از بازگشت حکومت سیستان را هم بدست آورد. در این مقاله به رابطه شوکت الملک با مستخدمان بلژیکی و عوامل مؤثر بر آن طی سالهای 1330 تا 1332ق. پرداخته میشود.http://www.farhangekhorasan.ir/article_156019_42050e8d718d4f3854ff7fd5b9db61b0.pdf