TY - JOUR ID - 40829 TI - برنامه ریزی راهبردی توسعه ی گردشگری شهرستان قاینات بر اساس تحلیل SWOT JO - مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان JA - FAKH LA - fa SN - 2676-6116 AU - تقی زاده, مریم سادات AU - دهمرده, نظر AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان AD - عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 10 IS - 4 SP - 39 EP - 64 KW - راهبرد گردشگری KW - قاین KW - تحلیل سوات DO - N2 - شهرستان قاینات با داشتن پیشینه ی تاریخی کهن، موقعیت راهبردی، منطقه ی نمونه ی گردشگری بوذرجمهر، غارهای تاریخی و زیبا، موقعیت طبیعی و آب و هوای معتدل و داشتن محصولات کشاورزی راهبردی، فرصت های متعددی برای جذب گردشگر پیش رو دارد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف)، عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها) و تدوین راهبرد گردشگری شهرستان قاینات انجام گرفت. روش تحقیق مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی- توسعه ای می باشد. بدین معنی که ابتدا به توصیف ویژگی ها و جاذبه های گردشگری شهرستان قاینات پرداخته شده است. سپس عوامل داخلی و خارجی توسعه، با کمک روش تحلیل SOWT مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نهایتاً با بهره گیری از ماتریس QSPMراهبرد مناسب تشخیص و راهبردهای توسعه ی گردشگری برای محدوده مطالعاتی ارائه شد. نتایج به دست آمده از این پژوهش را می توان موقعیت خاص زمانی برداشت زعفران و زرشک با میانگین رتبه ای 3/2 و امتیاز وزنی 22/0 به عنوان مهم ترین نقطه قوت، متغیر نامناسب و ناکافی بودن مراکز اقامتی و رفاهی در شهرستان با میانگین رتبه ای 4 و امتیاز وزنی 24/0 به عنوان مهم ترین نقطه ضعف، فرصت طلایی رفع تحریم ها و حضور گردشگران خارجی با میانگین رتبه ای 83/2 و امتیاز وزنی 23/0 به عنوان مهم ترین فرصت، متغیر عدم آمادگی در دستگاه های اجرایی و مردم جهت استفاده فرصت فرهنگی- اقتصادی حضور گردشگران خارجی با میانگین رتبه ای 27/2 و امتیاز وزنی 16/0 به عنوان مهمترین تهدید، انتخاب کرد. در انتها نیز مناسب ترین راهبرد برای توسعه ی گردشگری شهرستان قاینات، راهبرد های تهاجمی تشخیص داده شد. UR - http://www.farhangekhorasan.ir/article_40829.html L1 - http://www.farhangekhorasan.ir/article_40829_09b021f2f61e5d683ccce15ee30a813b.pdf ER -