ادبیات و علوم انسانی
هادی براتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر؛ واکاوی ادراک دختران از پدیده تأخیر سن ازدواج و دلایل آن بودهدف پژوهش حاضر؛ واکاوی ادراک دختران از پدیده تأخیر سن ازدواج و دلایل آن بود که به روش ترکیبی و طرح اکتشافی متوالی انجامشده است. مشارکتکنندگان بخش کیفی پژوهش شامل کلیه دختران مجرد بالای 25 سال در استان خراسان جنوبی بود که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر؛ واکاوی ادراک دختران از پدیده تأخیر سن ازدواج و دلایل آن بودهدف پژوهش حاضر؛ واکاوی ادراک دختران از پدیده تأخیر سن ازدواج و دلایل آن بود که به روش ترکیبی و طرح اکتشافی متوالی انجامشده است. مشارکتکنندگان بخش کیفی پژوهش شامل کلیه دختران مجرد بالای 25 سال در استان خراسان جنوبی بود که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 13 نفر بهعنوان مشارکتکننده انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه آماری بخش کمی پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و 80 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی ابزار اندازهگیری در بخش کیفی با استفاده از روش توافق کدگذاران (78/0) و در بخش کمی، از طریق روایی همگرا و روایی واگرا مورد تأیید واقع شد. پایایی پرسشنامه بر اساس سه معیار ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ (80/0) و پایایی ترکیبی (83/0) مورد تأیید واقع شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار MAXQDA10 و اسمارت PLS3 استفاده شد. نتایج بخش کیفی پژوهش، بیانگر 173 کدباز، 32 کد محوری و 5 کد انتخابی بود. نتایج بخش کمی نشان داد که تأخیر سن ازدواج دختران ، دارای چهار بعد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دموگراف میباشد که بعد اقتصادی (54/0)، بعد فرهنگی (51/0) ، بعد اجتماعی19/0) و بعد دموگراف (17/0) از تأخیر ازدواج دختران را تبیین میکند و بعد اقتصادی نسبت به سایر ابعاد، نقش مؤثرتری در تبیین تأخیر سن ازدواج دختران دارد. درمجموع، نتایج پژوهش بیانگر این بود که این ابعاد 82/0 از تغییرات تأخیر ازدواج دختران در استان خراسان جنوبی را تبیین میکنند.
ادبیات و علوم انسانی
لیلا شجاعی؛ نبی اله ایدر؛ ناصر حجازی
چکیده
در جوامع کنونی به علت گسترش فناوری اطلاعات، تنوع روزافزون کالاها و تفاوت تجارب نسل فعلی از نسل پیشین، شاهد ظهور سبکهای زندگی جدید یا به اصطلاح مدرن در جامعه هستیم که میتواند به دلیل عدم همخوانی با ارزشها و هنجارهای اسلامیِ جامعه ایران منجر به بروز آسیبهای اجتماعی در بین قشر نوجوان شود. هدف این مقاله بررسی رابطه سبک زندگی مدرن ...
بیشتر
در جوامع کنونی به علت گسترش فناوری اطلاعات، تنوع روزافزون کالاها و تفاوت تجارب نسل فعلی از نسل پیشین، شاهد ظهور سبکهای زندگی جدید یا به اصطلاح مدرن در جامعه هستیم که میتواند به دلیل عدم همخوانی با ارزشها و هنجارهای اسلامیِ جامعه ایران منجر به بروز آسیبهای اجتماعی در بین قشر نوجوان شود. هدف این مقاله بررسی رابطه سبک زندگی مدرن با نگرش به آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان دختر دوره دوم شهر بیرجند در سال 1399 بود که با استفاده از روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه پژوهش را دانشآموزان دختر 18ـ16 ساله شهر بیرجند در سال تحصیلی 1400ـ1399 تشکیل دادهاند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 360 نفر تعیین شد و با استفاده از شیوه نمونهگیری طبقهای و خوشهای بهطور ترکیبی، انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای محققساخته سبک زندگی مدرن و پرسشنامه استاندارد نگرش به آسیبهای اجتماعی ساختیافته تیمورتاش (1389) جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها، از آزمونهای ضریب همبستگی با نرمافزار spss24 و تحلیل عامل تأییدی با نرمافزار Amos25 استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، محاسبه و مناسب ارزیابی شد که بر اساس آن ضریب متغیرهای پژوهش و ابعاد آن بیش از 7/0 بود. در این مقاله با بهکارگیری آمار استنباطی، رابطه متغیرها از هم سنجیده شد و رابطه، مورد تأیید قرار گرفت؛ یعنی نتایج همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری نشان داد که ارتباط معنادار و مستقیمی بین سبک زندگی مدرن با نگرش به آسیبهای اجتماعی وجود دارد. نتایج نشان داد که یکی از اصلیترین مؤلفههایی که موجب افزایش آسیبهای اجتماعی در جامعه میشود، سبک زندگی مدرنی است که نوجوانان و جوانان اتخاذ میکنند. مقاله حاضر از رابطه دو متغیر فوق با یکدیگر حمایت میکند؛ به عبارت روشنتر، هرچه گرایش دختران نسبت به اتخاذ سبک زندگی مدرن بیشتر باشد احتمال بروز رفتارهای آسیبزا در آنها افزایش مییابد. با استفاده از نرمافزار Amos25 و رسم مدل مقدار تغییرات متغیر پیشبین (آسیبهای اجتماعی) به وسیله متغیر ملاک (سبک زندگی مدرن) تبیین شد.