برنامه ریزی روستایی
ملیحه فلکی
چکیده
امروزه کیفیتگرایی بهعنوان یکی از مسائل مهم در تمامی سازمانها، بهویژه مؤسسات آموزشی مطرح است که باتوجهبه پیشرفت تکنولوژیهای نوین و روزآمد و نیازهای مخاطبین میبایست، به طور دائم مورد بازبینی و تجدیدنظر قرار گیرد؛ بنابراین، پژوهش حاضر بهمنظور ارزیابی کیفیت آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای استان خراسان ...
بیشتر
امروزه کیفیتگرایی بهعنوان یکی از مسائل مهم در تمامی سازمانها، بهویژه مؤسسات آموزشی مطرح است که باتوجهبه پیشرفت تکنولوژیهای نوین و روزآمد و نیازهای مخاطبین میبایست، به طور دائم مورد بازبینی و تجدیدنظر قرار گیرد؛ بنابراین، پژوهش حاضر بهمنظور ارزیابی کیفیت آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای استان خراسان جنوبی و عوامل ارتقادهنده آموزش در آموزشگاههای مذکور انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و درجه کنترل متغیرها، میدانی و از لحاظ نحوه جمعآوری اطلاعات از نوع توصیفی و غیرآزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارآموزان آموزشگاههای آزاد استان خراسان جنوبی بود که با روش نمونهگیری تصادفی تعداد 217 نفر انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظرات کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (96/0) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از محاسبه ضریب ISDM نشان داد، 2/57% از کارآموزان کیفیت آموزشگاههای آزاد را نامناسب و نسبتاً نامناسب ارزیابی کردند که بین متغیر سن کارآموزان و دیدگاه آنها در زمینه وضعیت کیفیت آموزشی رابطه معناداری در سطح 95% اطمینان وجود دارد. همچنین بین دیدگاه کارآموزان زن و مرد در زمینه کیفیت آموزشی در آموزشگاههای آزاد استان خراسان جنوبی تفاوت معناداری در سطح 95% اطمینان وجود دارد و کارآموزان زن، کیفیت آموزشگاهها را بهتر ارزیابی کردند. تحلیل عاملی دیدگاهها در زمینه عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشگاههای آزاد نیز نشان داد که پتانسیلها و تواناییهای حرفهای مربیان، مدیریت آموزشی اثربخش، استفاده از روشها و ابزارهای نوین آموزشی، مشارکت و تعامل متقابل کارآموزان و عناصر مادی و موقعیتی محیط کار 5/46 % واریانس متغیر ملاک را توضیح میدهد. ازاینرو، پیشنهاد میشود، در جذب مربیان و مدیران، علاوه بر سطح تجربه و تخصص، میزان علاقهمندی، خلاقیت و ابتکارشان نیز مورد توجه قرار گیرد. همچنین با استفاده از روشهای مشارکتی و فراگیرمحور و ایجاد جوّی صمیمانه بین کارآموزان و مربیان، محیط مناسبی برای یادگیری فراهم شود و نتایج آموزشی به طور مستمر و دقیق رصد شود.
محمد حجی پور؛ جواد کریمی پور؛ گلسار حجی پور؛ فاطمه نعمتی
چکیده
چکیدهوقف بهعنوان یک نهاد ملی- مذهبی با نیت خیرخواهانه، در صورت برنامهریزی و مدیریت عقلایی میتواند سرمایهای برای توسعه فضای اجتماعی و جغرافیایی باشد. در حقیقت، موقوفات عمدتاً کالاهای سرمایهای اعم از پول، زمین و مستغلات است که در محاسبات انباشت سرمایه هر فضای جغرافیایی، میتواند نقش قابل توجهی داشته باشد. بر پایهی ...
بیشتر
چکیدهوقف بهعنوان یک نهاد ملی- مذهبی با نیت خیرخواهانه، در صورت برنامهریزی و مدیریت عقلایی میتواند سرمایهای برای توسعه فضای اجتماعی و جغرافیایی باشد. در حقیقت، موقوفات عمدتاً کالاهای سرمایهای اعم از پول، زمین و مستغلات است که در محاسبات انباشت سرمایه هر فضای جغرافیایی، میتواند نقش قابل توجهی داشته باشد. بر پایهی این رویکرد، در مقاله پیشرو تلاش گردیده تا به واکاوی توزیع جغرافیایی موقوفات استان در شهرستانهای منتخب پرداخته شود. این تحقیق با مطالعهی اسنادی انجام شده است. به منظور بازنمایی توزیع فضایی سرمایههای وقفی از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) استفاده شده است. در نهایت، از یافتهها میتوان نتیجه گرفت که نابرابری در توزیع و انباشت سرمایه وقف میان نواحی استان، وجود دارد. همچنین مدل تراکم و انباشت سرمایه وقفی در فضای جغرافیایی استان حاکی از الگوی قطبی است. بهعبارتی، میتوان قطب برخورداری از کالاهای سرمایهای وقفی را در مرکز استان با اختلاف زیاد مشاهده نمود. از اینرو، میتوان انتظار داشت که اثربخشی وقف در اقتصاد فضا و رفاه انسانی، دارای تفاوت معناداری بین مناطق باشد.