صنایع دستی
علیرضا کوچکزایی
چکیده
قلعهکوه قاین از جمله محوطههای تاریخی غنی مربوط به عصر سلجوقی در استان خراسان جنوبی است، که در جریان آواربرداری سال 1385، تعدادی شی چرمی منحصر به فرد از نظر قدمت و فن ساخت یافت شد؛ و در بین آنها دو نمونه دارای نقش تزئینی شمسه مانند بودند. با توجه به ساختار آسیبپذیر چرم، معمولاً این آثار به ندرت در شرایط تدفین باقی میمانند. ...
بیشتر
قلعهکوه قاین از جمله محوطههای تاریخی غنی مربوط به عصر سلجوقی در استان خراسان جنوبی است، که در جریان آواربرداری سال 1385، تعدادی شی چرمی منحصر به فرد از نظر قدمت و فن ساخت یافت شد؛ و در بین آنها دو نمونه دارای نقش تزئینی شمسه مانند بودند. با توجه به ساختار آسیبپذیر چرم، معمولاً این آثار به ندرت در شرایط تدفین باقی میمانند. از این رو، بررسی تطبیقی این نقشها در درک بهتر قدمت این آثار، مفاهیم و پیشینهی نقوش آنها اهمیت دارد. این نوشتار توصیفی، تحلیلی و تطبیقی بر آن است تا جهت انتساب این آثار به هنر سلجوقی، میان نقشمایههای تزئینی آثار چرمی قلعهکوه و سایر آثار هنری سلجوقیان، ارتباط و شباهتهایی منطقی بیابد. همچنین به تأثیرپذیری این نقوش از هنر دورهی سامانی و نیز تأثیرگذاری بر هنر ایلخانیان و نقش شمسه در تزئین گلیمهای امروزین قاین پرداخته است. بر اساس نتایج حاصل، نقوش شمسه به کار رفته در این آثار که دارای مفاهیم عرفانی و دینی است و نمادی از نور و روشنایی در هنر اسلامی است؛ از نقشهای رایج در هنر عصر سلجوقی بوده که با تغییراتی، تداوم نقشهای هنر سامانیان است و در دورهی ایلخانیان نیز در شکلهای گوناگون با تغییراتی، مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین، شمسههایی که امروزه در گلیمهای قاین دیده میشود، ریشه در باور، فرهنگ و هنر پیشین این منطقه دارد، و تأثیرپذیری از نقش تزئینی چرمها، در آنها قابل مشاهده است.