جغرافیا
وحید کیانی؛ جواد میکانیکی؛ امین فنودی
چکیده
پیشرفت و توسعه، حاصل یک نگرش خاص به عالم است و بدون ایجاد این نگرش خاص، پیشرفت و ترقی ممکن نیست و این نگرش خاص بیانگر لزوم وجود یک « فرهنگ مناسب» برای توسعه است . بی توجهی و کم توجهی به آن تمام برنامه های توسعه را با ناکامی مواجه خواهد ساخت. از این رو ، مهمترین هدف پژوهش حاضر عبارت است از شناخت، ارزیابی و سنجش مولفه ها و خصیصه های ...
بیشتر
پیشرفت و توسعه، حاصل یک نگرش خاص به عالم است و بدون ایجاد این نگرش خاص، پیشرفت و ترقی ممکن نیست و این نگرش خاص بیانگر لزوم وجود یک « فرهنگ مناسب» برای توسعه است . بی توجهی و کم توجهی به آن تمام برنامه های توسعه را با ناکامی مواجه خواهد ساخت. از این رو ، مهمترین هدف پژوهش حاضر عبارت است از شناخت، ارزیابی و سنجش مولفه ها و خصیصه های فرهنگی موثر در توسعه خراسان جنوبی که در فرایند توسعه به آن توجه نشده است. پژوهش بر مبنای هدف،از نوع کاربردی و بر مبنای ماهیت و روش،از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی است و روش جمع آوری اطلاعات روش های اسنادی،کتابخانه ای و پیمایشی و برای تجزیه وتحلیل اطلاعات وداده ها از نرم افزارspss و آزمون های آماری استفاده شد.در این راستا 240 پرسشنامه بین افراد و نخبگان استان خراسان جنوبی توزیع شده است. نتایج و یافته های تحقیق حاکی از آن است که مهم ترین خصیصه های فرهنگی موافق توسعه در استان به ترتیب اولویت عبارتند از: سابقه تعلیم و تربیت و آموزش در عرصه فرهنگ عمومی، روحیه مسامحه و مدارا، مسئولیت پذیری بالای مردم، روحیه جمعی، تعهد و وجدان کاری، رعایت حقوق شهروندی، ولایت مداری، و مهم ترین خصیصه هایی که به عنوان مانع در برابر توسعه عمل می کنند به ترتیب اولویت عبارتند از: تعصبات مکانی مردم، علاقه مردم به مدیران غیر بومی، محافظه کار بودن، قناعت پیشگی، بومی گرایی، روحیه قانون گریز بودن، نداشتن دانش و آگاهی سیاسی مردم. درپایان برای بررسی سطح بهره برداری خصیصه های فرهنگی در راستای توسعه استان از آزمون t تک گروهی استفاده گردید و این نتیجه استنباط شد که سطح بهره برداری از خصیصه های فرهنگی در استان خراسان جنوبی در راستای توسعه در سطح متوسط است و در سطح بالا و مطلوب نیست.
میلاد پوررجبی؛ مجید فولادیان
چکیده
گسترش گردشگری در مناطق مختلف سبب شده گردشگری بهمنزله بزرگترین صـنعت جهـان معرفـی شود. فضای مناسب گردشگری منجر به رشد اقتصاد منطقه و ناحیه میشود و بازتولید آن بر سازوکارهای فرهنگـی و رفتارهای مردم در منطقه تأثیرگـذار اسـت. روش تحقیق این پژوهش پدیدارشناسی است. برای جمعآوری دادهها نمونهگیری از 37 مشارکتکننده که بین سنین ...
بیشتر
گسترش گردشگری در مناطق مختلف سبب شده گردشگری بهمنزله بزرگترین صـنعت جهـان معرفـی شود. فضای مناسب گردشگری منجر به رشد اقتصاد منطقه و ناحیه میشود و بازتولید آن بر سازوکارهای فرهنگـی و رفتارهای مردم در منطقه تأثیرگـذار اسـت. روش تحقیق این پژوهش پدیدارشناسی است. برای جمعآوری دادهها نمونهگیری از 37 مشارکتکننده که بین سنین 19 تا 65 سال بودند، مصاحبه نیمهساختاریافته گرفته شده است و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد. یافتهها در زمینه بسترهای معنایی شامل 30 گزاره مرتبط با نگرش زائران را نشان میدهد که به پنج زیرمضمون معنایی تقلیل یافتند و در سه حوزه طبقهبندی شدند. این سه حوزه عبارتند از نگرش فردی (سامانهی بودن نگرش)، خانواده (چرخشی بودن عوامل شکلدهنده به نگرش) و جامعه (روابط ساختاری میان بسترهای معنایی که نگرش را تداوم میبخشند). توجه به نگرش زائران و نسبت آن با گردشگری منطقه، نقش کلیدی در برنامهریزی و سیاستگذاریهای فرهنگی- اجتماعی دارد که در این زمینه باید به روابط ساختاری، چرخشی و چند علتی توجه شود.