ایمان صفائی؛ فاطمه ثارللهی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رفتار کارآفرینانه کارکنان بر مزیت رقابتی و بهرهوری کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی است که با روش تحقیق از نوع توصیفی و از نوع همبستگی انجام گردید. جامعهی آماری پژوهش، کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی به تعداد 255 نفر بود که تعداد 220 پرسشنامه جمعآوری شد. ابزار پژوهش، پرسشنامهی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رفتار کارآفرینانه کارکنان بر مزیت رقابتی و بهرهوری کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی است که با روش تحقیق از نوع توصیفی و از نوع همبستگی انجام گردید. جامعهی آماری پژوهش، کلیهی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی به تعداد 255 نفر بود که تعداد 220 پرسشنامه جمعآوری شد. ابزار پژوهش، پرسشنامهی رفتار کارآفرینانه زمپتاکیس و ماستاکیس (2007)، پرسشنامهی مزیت رقابتی حسینی (1390) و پرسشنامه بهرهوری هرسی و گلداسمیت (۱۹۸۰) بود. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامهی رفتار کارآفرینانه (88/0)، مزیت رقابتی (79/0) و بهرهوری (80/0) محاسبه شد. تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی، استنباطی، آزمون کلموگروف-اسمیرنف، آزمون ضریب همبستگی با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخه 22 و روش مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل 8/8 انجام شد. یافتهها نشان داد رفتار کارآفرینانه بر مزیت رقابتی و بهرهوری تأثیر معناداری دارد. همچنین مدل پژوهش نیز از برازش مطلوب برخوردار است. پیشنهاد میشود مدیران ادارات ورزش و جوانان بهمنظور حمایت و تقویت رفتارهای کارآفرینانهی کارکنان، با فراهمساختن امکان دسترسی آنان به اطلاعات مدیریتی، حمایت از ابتکارات کارکنان، ایجاد گروههای تصمیمگیری بهجای فرد تصمیمگیرنده، کاهش کاغذبازیهای اداری و ایجاد جو صمیمی، رفتار کارآفرینانه را ایجاد و به مزیت رقابتی نسبت به رقبا دست یابند.
سیده عذرا میرکاظمی؛ زکیه حیدری
چکیده
تاکنون رویکردهای مطالعاتی در زمینههای رهبری، فرهنگ سازمانی و مدیریت منابع انسانی، توجه اندکی به اعمال و عقاید مذهبی و معنوی در محیط کار داشتهاند. از اینرو در سالهای اخیر معنویت در اجتماع و در محیط کار، از اهمیت زیادی برخوردار شده و معنویت سازمانی، از جمله دریچههای نوینی است که در حوزه رفتار سازمانی گشوده شده است. ایجاد ...
بیشتر
تاکنون رویکردهای مطالعاتی در زمینههای رهبری، فرهنگ سازمانی و مدیریت منابع انسانی، توجه اندکی به اعمال و عقاید مذهبی و معنوی در محیط کار داشتهاند. از اینرو در سالهای اخیر معنویت در اجتماع و در محیط کار، از اهمیت زیادی برخوردار شده و معنویت سازمانی، از جمله دریچههای نوینی است که در حوزه رفتار سازمانی گشوده شده است. ایجاد فرهنگ معنوی در سازمانها، موجبات درک بهتر از معنی و هدف کار را در کارکنان فراهم نموده و باعث خواهد شد ارزش های سازمان همسو با ارزشهای آنان شده و در راستای تحقق اهداف و آرمانهای سازمان گام بردارند. در این پژوهش با روش استقرایی فرضیه مطلوب بودن سطح معنویت در کار مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی بود (150 نفر) که براساس جدول کرجسی و مورگان، 108 نفر به روش تصادفی طبقهای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد معنویت در کار بود که روایی آن توسط گروهی از اساتید دانشگاه و صاحب نظران و اعتبار آن توسط آلفای کرونباخ (95%α =) مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس یکطرفه، t مستقل و t تک نمونهای) صورت گرفت. نتایج نشان داد که معنویت در کار کارکنان در سطح مطلوبی قرار داشته و میانگین سطح فردی معنویت از بقیهی سطوح بالاتر بود. در جامعه مورد مطالعه بین میزان معنویت در کار مدیران و کارمندان اختلاف معنی داری مشاهده نشد.