محمد حسن شربتیان؛ فهیمه آذرنیا
چکیده
توانمندی در بهدستآوردن، تحلیل و فهم اطلاعات بهداشتی که فرد نیاز دارد تا در مورد مسائل سلامتی خود مشارکت نماید و تصمیمهای درستی بگیرد، "سواد سلامت" تعریف میشود. هدف از نوشتار حاضر، ارزیابی وضعیت سواد سلامت و مؤلفههای آن در شهر مشهد است. مبانی نظری سلامتمحور کاکرهام، متأثر از فرصتها و انتخاب در زندگی، جهت برخورداری ...
بیشتر
توانمندی در بهدستآوردن، تحلیل و فهم اطلاعات بهداشتی که فرد نیاز دارد تا در مورد مسائل سلامتی خود مشارکت نماید و تصمیمهای درستی بگیرد، "سواد سلامت" تعریف میشود. هدف از نوشتار حاضر، ارزیابی وضعیت سواد سلامت و مؤلفههای آن در شهر مشهد است. مبانی نظری سلامتمحور کاکرهام، متأثر از فرصتها و انتخاب در زندگی، جهت برخورداری از سواد سلامت استفاده شدهاست. از رویکرد کمیمحور، راهبرد پیمایش از نوع توصیفی، در بین شهروندان بالای 18 سال مناطق شهری مشهد استفاده شدهاست. بر اساس فرمول کوکران، 800 نفر مبتنی بر روش نمونهگیری متناسب با حجم هر منطقه، انتخاب شده و با تکیه بر پرسشنامه استانداردشده سواد ایرانیان اطلاعات جمعآوری شدهاست. میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه برابر با 921/0 در حد قوی بهدست آمدهاست. نتایج نشان داد که از نظر جنسیت، تقریباً پاسخگویان با هم برابر بودهاند. میانگین سنی پاسخگویان برابر با 31/37 سال بودهاست. وضعیت میانگین مؤلفههای سواد سلامت عملکردی، ارتباطیـ تعاملی، پایه و انتقادی، به ترتیب حائز اهمیت بودهاست. نتایج مقایسه میانگین گروههای تحصیلی، سنی و مناطق شهری با متغیر و مؤلفههای مورد مطالعه در حد متوسط روبه بالا بودهاست. نتایج آزمون فریدمن بیانگر این است که مؤلفههای سواد عملکردی، پایه، ارتباطیـ تعاملی و انتقادی با بیشترین میانگین و با مقدار مجذور کای برابر با 059/120 در سطح خطای کوچکتر از 05/0 بهدست آمدهاست که به لحاظ آماری با اطمینان 95/0 میانگین مؤلفهها، تفاوت معناداری در سبک زندگی سلامتمحور پاسخگویان وجود دارد. در نهایت سواد سلامت بهعنوان مؤلفه شناختی و متأثر از انتخابها و موقعیتها در زندگی به افزایش کیفیت زندگی، ارتقای سبک زندگی سالم، کاهش خطرات سلامتی و مهارتهای خودمراقبتی منتهی میگردد.