اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-611616120211211Human, Spiritual and Psychological Capital and its role in Organizational Excellenceتأثیر سرمایه های انسانی، معنوی و روان شناختی بر تعالی سازمانی73214171010.22034/fakh.2021.301048.1494FAزهرا رجائیاستادیارگروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، ایرانسید علی بنی هاشمیاستادیارگروه مهندسی صنایع، دانشگه پیام نور، ایرانفرشته خنگیدانشآموخته کارشناسی ارشد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، ایرانJournal Article20210825The purpose of this study was to study and recognize human, spiritual and psychological capital from the perspective of the Quran and its role in organizational excellence. For this purpose and in order to collect data, using the method of thematic research of the Quran, verses from the Quran that were related to the mentioned chapters were extracted and classified. In this study, a researcher-made questionnaire containing demographic questions, questions related to organizational excellence from the perspective of the Quran, as well as human, spiritual and psychological capital from the perspective of the Quran and based on a five-point Likert scale was addressed. The population of this study was the staff of Birjand University of Medical Sciences and a sample of 248 people was selected by simple random sampling. SPSS and Amos software were used to analyze the data, and to evaluate the validity and reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha and confirmatory factor analysis (CFA) were calculated and the result showed that the questionnaire had acceptable validity and reliability. Fitting indices were also confirmed for both the structural model of the research and the research measurement model. The first hypothesis was confirmed with a path coefficient of 0.69 and a t-statistic of 5.99 and also the second hypothesis was confirmed with a path coefficient of 0.41 and a t-statistic of 4.23, but the third hypothesis was rejected with a path coefficient of 0.11 and a t-statistic of 1.4. The results of the research show that a transcendent organization with an Islamic-Quranic approach is an organization in which people feel responsible in relation to God, others and themselves. And by emphasizing factors such as intellect, human paternal perfection and behavioral communication skills provide organizational excellence.هدف از انجام این پژوهش بررسی و شناخت سرمایههای انسانی، معنوی و روانشناختی از منظر قرآن و نقش آن در تعالی سازمان است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفیـ تحلیلی و همبستگی است. در این پژوهش از پرسشنامه محققساخته استفاده شدهاست. این پرسشنامه حاوی سؤالات جمعیتشناختی، سؤالات مربوط به تعالی سازمانی، سؤالات مربوط به سرمایههای انسانی، معنوی و روانشناختی از منظر قرآن و براساس طیف پنج گزینهای لیکرت است. جامعه این پژوهش، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (استان خراسان جنوبی) هستند و نمونهای به تعداد 248 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدهاست. روایی پرسشنامه با نظرخواهی از استادان و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ و انجام تحلیل عاملی، تأیید شدهاست. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار اس. پی. اس. اس و آموس استفاده شد. همچنین شاخصهای برازش، هم برای مدل ساختاری تحقیق و هم برای مدل اندازهگیری تحقیق تأیید شد. سرمایه انسانی و سرمایه معنوی، اثر مثبت و معنیداری بر تعالی سازمانی دارند. همچنین سرمایه روانشناختی، اثر مثبت و معنیداری بر تعالی سازمانی ندارد. نتایج پژوهش نشان داد که یک سازمان متعالی با رویکردی اسلامیـ قرآنی، سازمانی است که در آن افراد در ارتباط با خدا، دیگران و خود احساس مسئولیت میکنند و با تأکید بر عواملی از قبیل قوه تعقل، کمالپذیری انسان و مهارتهای ارتباطی رفتاری، موجبات تعالی سازمانی را فراهم میآورند.اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-611616120211211Social happiness and its decisive factors (A case study in Birjand)بررسی نشاط اجتماعی و عوامل مؤثر برآن (مورد مطالعه: شهر بیرجند)336014170710.22034/fakh.2021.267188.1445FAلیلا طالب زاده شوشتریاستادیار روانشناسی دانشگاه بیرجندسمیه مزگی نژاددانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه شیرازJournal Article20210123Social happiness is one of the most significant decisive factors in man’s life; which is followed by positive outcomes for both the individual and the community. Thus, the present study aimed at assessing social happiness and its decisive factors among some Birjand citizens. In this field survey, 400 over 15 year-old citizens were selected through multi-stage cluster-sampling. Data collection means was the standard researcher-designed happiness questionnaire by Zare and Aminpoor (2011-2012). The obtained data was fed into SPSS software (V: 18), using statistical tests including one-variable chi-square, Pierson’s correlation, synchronic multiple regression, and Friedman’s. It was found that the general condition of social happiness and its decisive factors in the study population was satisfactory (i.e. more than the average level). In general, there was a positive and significant relationship between social happiness-on one hand- and social security feeling, social trust, faithfulness to religious beliefs, hopefulness, social equity feeling, social health, and life style – on the other (P<0.05). Among the decisive factors of social happiness life satisfaction, social health, kinship network, faithfulness to religious beliefs, and hopefulness had the most role in anticipating social happiness having β coefficient 34%, 25%, 24%, 20%, and 10% respectively. The population study had the most share in anticipating social happiness. Thus, in order to have a healthy and cheerful community providing the decisive factors must be part of the responsibility of individuals, families, and the community. According to the results of the present study and the situation of social vitality in Birjand, which is in a moderate level, it is suggested that health-oriented life, in two dimensions of physical and mental health, through various means such as using advertising and radio and television capabilities, holding and informing Suitable for public sports and creating healthy and happy programs commensurate with the economic potential of all economic classes of society to improve the quality of life of citizens.نشاط اجتماعی یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده در زندگی انسانهاست که نتایج مثبتی هم برای فرد و هم برای جامعه به دنبال دارد. هدف این مطالعه، بررسی<strong> </strong>نشاط اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شهروندان شهر بیرجند است. به روش زمینهیابی، 400 نفر از شهروندان بالای 15 سال شهر بیرجند به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد نشاط اجتماعی زارع و امینپور (1390) و پرسشنامه محققساخته عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS<sub>18</sub> و آزمونهای آماری t تکمتغیره، همبستگی پیرسون، رگرسیون تکمتغیره، رگرسیون چندگانه همزمان و فریدمن تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد وضعیت نشاط اجتماعی در کل و مؤلفههای آن در افراد مورد مطالعه، در حد مطلوبی است. بین احساس امنیت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، پایبندی به اعتقادات دینی، امید به آینده، احساس عدالت اجتماعی، سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی با نشاط اجتماعی، در کل رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (05/0>p). از عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی، مؤلفههای رضایت از زندگی، سلامت اجتماعی، شبکه خویشاوندی، پایبندی به اعتقادات دینی و امید به آینده، به ترتیب با ضرایب بتا 34/0، 25/0، 24/0، 20/0 و 10/0، بیشترین سهم را در پیشبینی نشاط اجتماعی داشتند. بر مبنای نتایج پژوهش، میتوان گفت که برای داشتن جامعه بانشاط و سالم، بایستی شرایطی فراهم گردد که ایجاد آن بر عهده فرد، خانواده و جامعه است. با توجه به نتایج مطالعه حاضر و وضعیت نشاط اجتماعی در شهر بیرجند که در حد متوسطی قرار دارد، پیشنهاد میشود زندگی سلامتمحور، در دو بُعدِ سلامت جسمی و روحی، از طرق مختلف؛ مانند بهرهگیری از تبلیغات و تواناییهای صدا و سیما، برگزاری و اطلاعرسانی مناسب جهت ورزشهای همگانی و ایجاد برنامههای سالم و شاد متناسب با توان اقتصادی تمام طبقات اقتصادی جامعه برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، ترویج شود.اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-611616120211211Nodal Point in Non-Established Discourse of Sarbedaran
Discourse Analysis of Sheikh Hassan Jouri ̓s letter to Amir Ahmad Beiek
(Based on Laclau and Mouffe's Theory)دال مرکزی در گفتمان سربداران خراسان؛ تحلیل گفتمان نامه شیخ حسن جوری به امیر محمّدبیک (بر پایه نظریه لاکلائو و موفه)618614171110.22034/fakh.2021.291191.1474FAحامد نوروزیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجندJournal Article20210626Sarbedaran movement (873Ah-737Ah) is the most important movement of Iran in eighth century. Insecurity and transience of this transient government and its ideological ups and downs raise a big question for researchers. The discourse of this movement, like every socio-political discourse, has two non-established stages (before the establishment of government) and established stage (after the establishment of the government). We have tried in this article to analyze Sheikh Hassan Jouri ̓s letter to Amir Mohammad Beiek, Arqoun shah ̓s brothers as one of the most important documents of Sarbedaran non-established discourse and to answer some above questions such as the influence of spatial and temporal conditions in this movement , its political and religious concepts and unifying factor to the scattered popular forces following a single discourse. To answer these questions we will use Laclau and Moff analysis method in which all the concepts of a discourse such as the movement of dislocation of signifiers, political subject, social myths and conception, accessibility and credibility, otherness, empty signifier and hegemony are formed around "Nodal Point". After the reviews, it becomes clear that in non-established discourse of Sarbedaran Anti-authoritarianism and equality are the nodal points. Sheikh Khalifeh and Sheikh Hassan Jouri as the most important characters of this discourse have created Shiite anti-authoritarianism and mythical equality and converted it to social concept relying on Shiism and Sufism discourses. Other concepts of this discourse are also focused around these nodal points. During the article some other historical sources and documents in addition to this letter have used to self-inclusive analysis.نهضت سربداران خراسان (737هـ. ق.ـ 783هـ. ق.) مهمترین نهضت آزادیبخش ایران در قرن هشتم است. تزلزل و ناپایداری این دولت مستعجل و فراز و فرودهای ایدئولوژیک آن سؤالهای بزرگی را پیش روی محققان قرار دادهاست. گفتمان این نهضت، مانند همه گفتمانهای سیاسیـ اجتماعی، دارای دو مرحله غیرِمستقر (پیش از استقرار حکومت) و مستقر (پس از استقرار حکومت) است. در این مقاله تلاش شدهاست نامه شیخ حسن جوری به امیر محمّدبیک، برادر ارغونشاه، بهعنوان یکی از مهمترین اسناد گفتمان غیرِمستقر سربهداران، تحلیل و به برخی از پرسشهای بالا از جمله تأثیر شرایط مکانی و زمانی در این جنبش، مفاهیم سیاسی و مذهبی آن و عامل وحدتبخش به نیروهای پراکنده مردمی، ذیل یک گفتمان واحد پاسخ داده شود. برای پاسخ به این پرسشها از شیوه تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه بهره خواهیم برد که در آن هم، مفاهیم یک گفتمان، مانند جابهجایی دالها، سوژه سیاسی، اسطوره و تصور اجتماعی، قابلیت دسترسی و اعتبار، غیریت و حاشیهرانی، دالهای خالی و هژمونی، حول محور "دال مرکزی" شکل میگیرند. پس از بررسیها روشن میشود که در گفتمان غیرِمستقر سربداران، دالهای مرکزی، ظلمستیزی و برابریجویی هستند. شیخ خلیفه و شیخ حسن جوری، بهعنوان مهمترین شخصیتهای این گفتمان، با تکیه بر گفتمانهای تشیع و تصوف، اسطورهای مبتنی بر ظلمستیزی شیعیانه و برابریجویی عارفانه خلق کردند و آن را به تصور اجتماعی تبدیل نمودند. بقیه مفاهیم این گفتمان نیز، حول همین دالهای مرکزی، متمرکز میشوند. در خلال مقاله علاوه بر این نامه، از منابع و اسناد تاریخی دیگر نیز در جهت تحلیلی شامل، استفاده شدهاست.اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-611616120211211Investigating the Effect of Intra-organizational Training in Promoting Organizational Culture based on Islamic Models (causal model)نقش آموزش های درون سازمانی در ارتقای فرهنگ سازمان مبتنی بر الگوی اسلامی در کارکنان استانداری خراسان شمالی8711614170910.22034/fakh.2021.297459.1485FAمحمد بابازادهدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد، ایرانمریم حافظیاناستادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران0000-0003-4593-7473Journal Article20210730In the new era, in order to achieve organizational excellence and have a dynamic and growing organizational culture, based on the values that govern that society, organizations have turned to an option called education, and given that this issue has been revealed to everyone for years, but Today, organizations have realized its important role. Since in our country, Iran, the system of the Islamic Republic is ruling and it is necessary to form and strengthen the organizational culture based on Islamic models (not only slogans but also in practice) in organizations, institutions and organs; Therefore, in the present study, the role of education in promoting organizational culture based on Islamic models was investigated. This research is in terms of applied nature and in terms of the type of survey research.For this purpose, 217 people from a population of 500 people in North Khorasan province and its affiliated units have been selected as a random sample based on Morgan table and the desired dimensions have been studied among them. A researcher-made questionnaire was used to collect data, the content validity of which was assessed by experts and its structural validity was assessed by confirmatory factor analysis, and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha. The analysis method used in this research is SPSS22 and 8 LISREL software. The results of the research show that education has a positive and significant effect on reducing costs, providing services to the client, improving the quality of work, self-management and adherence to laws and regulations in the North Khorasan Governorate.در عصر جدید سازمانها برای رسیدن به تعالی سازمانی و داشتن یک فرهنگ سازمانی پویا و بالنده، مبتنی بر ارزشهای حاکم بر آن جامعه به گزینهای به نام آموزش روی آوردهاند. از آنجا که در کشور ما ایران، نظام جمهوری اسلامی حاکم است و لازم است فرهنگ سازمانی مبتنی بر الگوهای اسلامی (نه فقط شعاری؛ بلکه بهصورت عملی) در سازمان ها و نهادها شکل بگیرد و تقویت شود، در این پژوهش نقش آموزشهای سازمانی در ارتقای فرهنگ سازمانی مبتنی بر الگوهای اسلامی در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت. براساس جامعه 500 نفری مجموعه استانداری خراسان شمالی و واحدهای تابعه، تعداد 217 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس، بهعنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که روایی محتوایی آن با نظر خبرگان و روایی سازهای آن به کمک تحلیل عاملی تأییدی بررسی و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه شد. ابزار تحلیل دادهها، نرمافزارهای SPSS22 و LISREL8 بود. یافتههای تحقیق نشان داد که آموزش اثر مثبت و معناداری بر کاهش هزینهها، ارائه خدمات به ارباب رجوع، بهبود کیفیت کار، خودمدیریتی و پایبندی به قوانین و مقررات در استانداری خراسان شمالی داشتهاست؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت با آموزشهای هدفمند میتوان موجبات ارائه خدمات بهتر به مراجعان (مراجعهکنندگان به سازمانها و ارباب رجوعها) را فراهم نمود.اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-611616120211211Cultural and Social Needs Assessment of Households Case study: District 6 of Mashhad Municipalityنیازسنجی فرهنگی و اجتماعی خانوارها (مورد مطالعه: منطقه 6 شهرداری مشهد)11714614126510.22034/fakh.2021.230032.1402FAسید کمال الدین حسینیعضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان خراسن رضوی/ پردیس شهید بهشتی مشهدمسعود ایمانیاناستادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد قوچانصادق حاتمیدانشجوی دکترای علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینای همدان/ مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، پردیس شهید بهشتی مشهد0000-0002-8395-1789Journal Article20210306<strong>Abstract</strong><br />This research article is taken from the research project of cultural and social needs assessment of households in District 6 of Mashhad Municipality. The statistical population of this study consisted of citizens living in District 6 of Mashhad Municipality in 2015. The research method was survey and micro analysis unit (individual) that the sampling method was a class appropriate to using the map and list of households in the blocks and clusters of the sample. The total population in region six was 198,782 and the sample size was 638. In this study, eight sets of concepts of citizenship culture excellence, promotion of social capital and public participation, promotion of social health and reduction of urban anomalies, promotion of vitality, vitality and health of citizens, increasing and improving the level of services to pilgrims and tourists, affecting identity and physical space The city was assessed through the use of Islamic and national art, the development of cultural, social, artistic, sports and tourism centers and spaces, and the way in which the municipality enters into cultural activities. Some of the results of this study showed that: In the field of education, two important priorities are: religious, cultural (43.8%) and technical (24.5%). In the field of education, two important priorities are: family and skills. Life (26.3%) and public health (16.7%), in terms of the way of providing education, two important priorities are: educational classes (24.9%) and media advertising (21.7%), in the field of cultural exhibitions, two priorities Important are: family (27.7%) and media and digital (21.3%), in the field of elements and works of art, two important priorities are: the subject related to Imam Reza (AS) (30.5%) and the subject of uplifting (30.3%).این مقاله پژوهشی، برگرفته از طرح پژوهشی نیازسنجی فرهنگی و اجتماعی خانوار در منطقه 6 شهرداری مشهد است و جامعه آماری این پژوهش را شهروندان ساکن در این منطقه در سال 1394 تشکیل میدهند. روش پژوهش، پیمایشیـ توصیفی و واحد تحلیل خرد (فرد) است. روش نمونهگیری نیز طبقهای متناسب با استفاده از نقشه و فهرست خانوارها در بلوکها و خوشههای نمونه است. تعداد کل جمعیت، 198782 نفر و تعداد حجم نمونه 638 نفر برآورد شده بود. در این پژوهش هشت مجموعه مفاهیم "تعالی فرهنگ شهروندی"، "ارتقای سرمایه اجتماعی و مشارکتهای همگانی"، "ارتقای سلامت اجتماعی و کاهش ناهنجاریهای شهری"، "ارتقای شادابی، نشاط و تندرستی شهروندان"، "افزایش و ارتقای سطح ارائه خدمات به زائران و گردشگران"، "تأثیرگذاری بر هویت و فضای کالبدی شهر از طریق بهرهگیری از هنر اسلامی و ملی"، "توسعه مراکز و فضاهای فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و گردشگری" و "نحوه ورود شهرداری به فعالیتهای فرهنگی"، مورد سنجش قرار گرفت. برخی از نتایج این پژوهش نشان داد در زمینه حوزههای برگزاری آموزشها، دو اولویت مهم عبارتاند از: حوزه فرهنگی مذهبی 8/43% و فنی مهارتی 5/24%، در زمینه موضوعات آموزشها، دو اولویت مهم عبارتاند از: خانواده و مهارتهای زندگی 3/26% و سلامت عمومی 7/16%، در زمینه شیوه ارائه آموزشها، دو اولویت مهم عبارتاند از: کلاسهای آموزشی 9/24% و تبلیغات رسانهای 7/21%، در زمینه موضوعات نمایشگاههای فرهنگی، دو اولویت مهم عبارتاند از: خانواده 7/27% و رسانه و دیجیتال 3/21% و در زمینه موضوع نمادهای شهری و آثار هنری نیز دو اولویت مهم، موضوع مرتبط با امام رضا (ع) 5/30 % و موضوع نشاطافزا 3/30%<strong> </strong>بودهاند.اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-611616120211211Investigating the effect of cultural capital on residents' sense of security Suburbs of Bojnourd, Shirvan and Esfarayenبررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر احساس امنیت ساکنان حاشیه شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین14717614170810.22034/fakh.2021.289774.1472FAعلی عاقلدانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی بابل، ایرانعلی اصغر عباسی اسفجیردانشیار جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی بابل، ایرانابوالقاسم حیدرآبادیاستادیار جامعه شناسی واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی بابل، ایران0000-0002-9908-2979Journal Article20210608<strong>Abstract</strong><br />The feeling of security is one of the basic dimensions of the concept of security in its general meaning. In fact, when a person feels that his life, property or health is not endangered in society and social interactions, it can be said that the person has a sense of security. A sense of security is one of the most pressing human needs, therefore purpose of this study is to investigate the role of cultural capital and its dimensions on the sense of security among the suburban residents of Bojnourd, Shirvan and Esfarayen. The method of the present study was a cross-sectional survey that to achieve the object Cultural capital, life security, financial security, job security, emotional security.tives of the study, using Cochran's formula, 412 residents of the mentioned cities were selected as a statistical sample by a combination of multi-stage and simple random clusters. The research tool was the standard questionnaire of Bourdieu's cultural capital and researcher-made sense of security, the validity of which was determined through content and face validity; And its reliability was determined by calculating Cronbach's alpha; Finally, the analysis of the findings was performed using Spss software. According to the average obtained (2.29), the feeling of security was low among the respondents. The results of Pearson test showed a significant relationship between embodied cultural capital with life, financial and occupational security. Also, inferential statistics showed a significant relationship between the variable of materialized cultural capital and financial and occupational security. But according to the research findings, there is no relationship between objectified cultural capital and life and emotional security. In addition, the results showed that institutionalized cultural capital had no effect on citizens' sense of security. As a result of recent developments on the path to gaining importance, culture and culturalization; Capital and cultural knowledge can overshadow the most vital part of life, which is the feeling of security.احساس امنیت، یکی از ابعاد اساسی مفهوم امنیت در معنای کلی آن است. درواقع زمانی که فرد احساس کند در جامعه و تعاملات اجتماعی خطری جان، مال یا سلامتی وی را مورد تهدید و تعرض قرار نمیدهد، میتوان گفت فرد دارای احساس امنیت است. احساس امنیت یکی از نیازهای مبرم بشر است؛ بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش سرمایه فرهنگی و ابعاد آن بر احساس امنیت در بین ساکنان حاشیهنشین شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین است. روش انجام پژوهش حاضر پیمایشی است که برای نیل به اهداف پژوهش، با استفاده از فرمولکوکران412 نفر از ساکنان شهرهای مذکور به روش تلفیقی خوشهای چندمرحلهای و تصادفی ساده، بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد سرمایه فرهنگی بوردیو و محققساخته احساس امنیت بود که روایی آن از طریق اعتبار محتوایی و صوری و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ تعیین شد؛ درنهایت تجزیهوتحلیل یافتهها با استفاده از نرمافزار spss انجام پذیرفت. با توجه به میانگین بهدستآمده (29/2)، احساس امنیت در بین پاسخگویان در حد پایینی قرار داشت. نتایج حاصل از آزمون پیرسون حاکی از وجود رابطه معنادار بین سرمایه فرهنگی تجسمیافته با امنیت جانی، مالی و شغلی بود. همچنین آمارهای استنباطی مبین رابطه معنادار بین متغیر سرمایه فرهنگی عینیتیافته و بُعد امنیت مالی و شغلی بود؛ اما براساس یافتههای پژوهش، رابطهای بین سرمایه فرهنگی عینیتیافته با امنیت جانی و عاطفی وجود ندارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد سرمایه فرهنگی نهادینهشده اثری بر میزان احساس امنیت شهروندان ندارد؛ درنتیجه تحولات اخیر در مسیر اهمیتیافتن فرهنگ و فرهنگیشدن؛ سرمایه و دانش فرهنگی میتواند حیاتیترین بخش زندگی که همان احساس امنیت است را تحتالشعاع قرار دهد.