اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-611614320200521Reading the text and analyzing the content of the endowment letter of Haj Mohammad Rafi Theological School in Tabasبازخوانی متن و تحلیل محتوای وقفنامه مدرسه علمیه حاج محمدرفیع طبس73311964510.22034/fakh.2020.233587.1406FAمحمد باقریدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه تهران0000-0002-6592-6061حمیدرضا ثناییاستادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-6011-1800Journal Article20200605Waqf, a long-standing and living Islamic tradition, has been prevalent in Islamic lands, especially in Iran, since yesterday with various motives. The history of endowment in Iran The Islamic period dates back to the first centuries AH and is often dedicated to the endowment of real estate for both religious and educational institutions, mosque and school. In the second half of the 12th lunar century, Haj Mohammad Rafi, the son of Ali Naqi Diheshki, founded a school in the city of Tabas and dedicated it to the teaching of religious sciences. The purpose of the present article is to read the endowment letter and review the content and access to the various information contained in it, and to achieve this purpose, it uses a descriptive-analytical method. Examining the endowment letter shows the school's firm belief in Shiite teachings and provides the reader with first-hand and useful information about Tabas during the endowment, how the school is run, the trustee, and the conditions for using the endowment. According to the endowment letter, the tutelage of this school has been entrusted to the founder and after him, the eldest son and then the male children of his generation. If the male children also die, he will be in charge of the endowment of the Friday Imam of Tabas. Among the useful historical information of the text of the endowment letter at the time of the formation of the endowment, we can name some of the elders of Tabas, especially Khajeh Mohammad Ali Diheshki, brother of the endowment and Mullah Mohammad Mehdi, son of Haji Mohammad Saleh, the Friday Imam of Tabas. In this city pointed out.<span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-family: Lotus; font-size: 14pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">وقف، سنت دیرپا و زنده اسلامی، از دیروز تا امروز با انگیزههای مختلف در سرزمینهای اسلامی و بویژه ایران رواج داشته است. سابقه وقف در ایران دوره اسلامی به سدههای نخستین هجری باز میگردد و غالباً به وقف مستغلات برای دو نهاد دینی و آموزشی مسجد و مدرسه اختصاص داشته است. در نیمه دوم سده 12 قمری حاج محمدرفیع پسر علینقی<br />دیهشکی بنای مدرسهای را در شهر طبس پی ریخت و آن را وقف آموزش علوم دینی ساخت. هدف مقاله پیشرو، بازخوانی وقفنامه و بررسی محتوا و دستیابی به اطلاعات متنوع مندرج در آن است و برای نیل به این مقصود از روش توصیفی- تحلیلی بهره میبرد. بررسی وقفنامه، باور راسخ بانی مدرسه به آموزههای شیعی را نشان داده و اطلاعاتی دست اول و سودمند از طبس در زمان وقف، چگونگی اداره مدرسه، متولی و شرایط استفاده از وقف را در اختیار خواننده قرار میدهد. بر پایه آنچه در وقفنامه آمده، تولیت این مدرسه به عهده بانی و پس از وی، پسر ارشد و آنگاه اولاد ذکور از نسل وی گذاشته شده است. اگر اولاد ذکور نیز از میان بروند، متولی وقف امام جمعۀ طبس خواهد بود. از جمله اطلاعات سودمند تاریخی متن وقفنامه در روزگار شکلگیری وقف، میتوان به نام برخی از بزرگان طبس بویژه خواجه محمدعلی دیهشکی برادر واقف و ملامحمدمهدی پسر حاجی محمدصالح امام جمعۀ طبس و نیز حضور جماعت چیتگر اصفهانی در بازار و همچنین اطلاعات مربوط به مدار آب در این شهر اشاره کرد. </span>http://www.farhangekhorasan.ir/article_119645_969f8fb1cd4ebce2b6b13ea5dfcf10b6.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-611614320200521Attitudes of the pilgrims of Astan Quds Razavi towards the people of Mashhad With the approach of developing tourism in religious citiesنگرش زائرین آستان قدس رضوی نسبت به مردم مشهد با رویکرد توسعه گردشگری شهرهای مذهبی356411909710.22034/fakh.2020.229298.1401FAمیلاد پوررجبیدانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهدمجید فولادیاناستادیار جامعهشناسی علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200430The expansion of tourism in different regions has led to the introduction of tourism as the largest industry in the world. adequate tourism environment leads to the growth of the region and region economy and its reproduction affects the cultural mechanisms and behaviors of people in the region. the research method of this research is phenomenology. For data collection, sampling of 37 participants between the ages of 19 and 65 years, the interview was semi-structured and thematic analysis was used to analyze the data.
Findings in the field of semantic contexts include 30 statements related to the attitude of pilgrims, which were reduced to five semantic sub-themes and were classified into three areas. these three areas are individual attitude (systemic attitude), family (rotation of factors shaping attitudes) and society (structural relationships between semantic contexts that perpetuate attitudes). attention to the attitude of pilgrims and its relationship with tourism in the region, it plays a key role in socio-cultural planning and policy-making in this regard, structural, rotational and multi-causal relationships should be considered.گسترش گردشگری در مناطق مختلف سبب شده گردشگری بهمنزله بزرگترین صـنعت جهـان معرفـی شود. فضای مناسب گردشگری منجر به رشد اقتصاد منطقه و ناحیه میشود و بازتولید آن بر سازوکارهای فرهنگـی و رفتارهای مردم در منطقه تأثیرگـذار اسـت. روش تحقیق این پژوهش پدیدارشناسی است. برای جمعآوری دادهها نمونهگیری از 37 مشارکتکننده که بین سنین 19 تا 65 سال بودند، مصاحبه نیمهساختاریافته گرفته شده است و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد. یافتهها در زمینه بسترهای معنایی شامل 30 گزاره مرتبط با نگرش زائران را نشان میدهد که به پنج زیرمضمون معنایی تقلیل یافتند و در سه حوزه طبقهبندی شدند. این سه حوزه عبارتند از نگرش فردی (سامانهی بودن نگرش)، خانواده (چرخشی بودن عوامل شکلدهنده به نگرش) و جامعه (روابط ساختاری میان بسترهای معنایی که نگرش را تداوم میبخشند). توجه به نگرش زائران و نسبت آن با گردشگری منطقه، نقش کلیدی در برنامهریزی و سیاستگذاریهای فرهنگی- اجتماعی دارد که در این زمینه باید به روابط ساختاری، چرخشی و چند علتی توجه شود.http://www.farhangekhorasan.ir/article_119097_f7a227573ab80849c13affe9e51dbee8.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-611614320200521Analysis of the relationship between self-efficacy and work vitality with the mediating role of hope in primary school teachers in Birjand cityتحلیل رابطه خودکارآمدی و نشاط کاری با نقش میانجی امیدواری در معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند658211892310.22034/fakh.2020.205960.1370FAحسین خسرویکارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه بیرجندهادی پورشافعیدانشیار مدیریت آموزشی پردیس علوم رفتاری دانشگاه بیرجندفاطمه طاهرپوراستادیار مدیریت آموزشی پردیس علوم رفتاری دانشگاه بیرجندJournal Article20191103The purpose of this research was to study the role of self-efficacy of in happiness with mediation role hopeful among primary teachers. The study adopted a descriptive – correlational method. The statistical population of the study consisted all primary teachers in Birjand, from which 1500 members were selected as the participants of 306 members using cluster sampling with proportional distribution. Self-efficacy and hopefulness was examined using questionnaire Lutans (2007) and happiness was examined using Shirom questionnaire (2004). Through Cronbach’s alpha coefficient, reliability coefficients were obtained equal to 0.84 & 0.91. Data analyses at quantitative part was done through descriptive statistics (frequency, average and standard deviation) and inferential statistics (correlation, variance analyses, regression and structural equation modeling). The results of research indicated that self-efficacy with Beta=0.55 prediction of happiness and Beta= 0.73 hopefulness. hope with Beta= 0.68 predicts happiness teacher's Also The findings showed that hopes of mediating role between self-efficacy and vitality are good and the research model has a good fit.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خودکارآمدی در نشاطکاری با میانجیگری امیدواری معلمان انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1396-1397 به تعداد 1500 نفر بودند که با استفاده از نمونهگیری طبقهای (برخورداری و جنسیت)، تعداد 306 نفر انتخاب گردید. برای سنجش متغیر خودکارآمدی و امیدواری از پرسشنامه لوتانز (2007) و نشاط کاری از پرسشنامه شایروم (2004) استفاده گردید. ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و برای خودکارآمدی 84/0، امیدواری 84/0 و نشاط کاری 91/0 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و سطح استنباطی (همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس، رگرسیون و الگویابی معادلات ساختاری) انجام گرفت. نتایج حاکی از آن بود که خودکارآمدی با میزان 55/0Beta= پیشبینی کننده نشاط کاری و با 73/0Beta= پیشبینی کننده امیدواری است. همچنین امیدواری با 68/0Beta= پیشبینی کننده نشاط کاری معلمان ابتدایی شهر بیرجند میباشد. یافتهها نشان داد که امیدواری نقش میانجی بین خودکارآمدی و نشاط کاری ایفاء میکند و مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار بود.<br /><br /> http://www.farhangekhorasan.ir/article_118923_162e81aac38282db41484f75c8ef0aa0.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-611614320200521An Analysis of the historical Performance of the Great Khorasan in Religious and Artistic Developments of Eastern Iran during the Parthian Periodجایگاه خراسان بزرگ در تحولات مذهبی و هنری شرق در دوره اشکانیان8311411909510.22034/fakh.2020.232412.1405FAمریم ظهوریاناستادیار گروه باستانشناسی دانشکده هنر، دانشگاه بیرجندسامان فرزیناستادیار گروه باستان شناسی دانشکده هنر، دانشگاه بیرجند0000-0001-7617-7900Journal Article20200522The Great Khorasan has played an influential role in regional exchanges of the eastern Iran throughout the Iranian historical period and provides researchers with comprehensive information in this regard. However, information about the performance of Khorasan region during the Parthian period is very limited due to the destruction of historical works and sources by Sassanians as well as the passage of time. Accordingly, the purpose of this comparative-analytic study is to analyze the performance of the Great Khorasan as the first headquarter of the Parthians in religious and artistic contexts of this period. This research is performed with reference to the primary sources and archaeological evidence obtained from this period. Therefore, the present study seeks to answer the following questions: How could the Great Khorasan pave the way for religious and artistic structural developments during the Parthian period? Which regions have been most influenced by the religious and artistic developments of the Great Khorasan? In this regard, according to the findings of the present study, it can be stated that the performance of the Great Khorasan in the Parthian period has been trans-regional and based on religious and cultural tolerance. Also, due to its location in the east and west linking corridor, With the spread of Buddhism, Mehr and Zarathustra gained religious influence in eastern Iran, India, China, and even Byzantine Rome. And because of works of art such as sculpture, pottery and glassmaking, it made an artistic impact in India and China. In addition, by analyzing the etymology of the Pahlavi script and language in the Parthian period, we found that this region has had a trans-regional cultural impact by developing the Pahlavi script and language within Iran, Tajikistan and Afghanistanخراسان بزرگ در تمامی دورانهای تاریخی ایران، نقش مؤثری در تبادلات منطقهای شرق ایران داشته و در این زمینه، اطلاعات جامعی در اختیار پژوهشگران است. اما در این میان، پیرامون عملکرد منطقه خراسان در تاریخ اشکانی، بهدلیل از بین رفتن آثار و منابع تاریخی توسط ساسانیان و همچنین گذر زمان بسیار محدود میباشد. بر این اساس، هدف از انجام این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفته است، تحلیل جایگاه خراسان بزرگ (خراسان امروزی، بلخ، مرو، هرات)، بهعنوان اولین مقر حکومتی اشکانیان در زمینههای مذهبی و هنری این دوره میباشد که این امر با توجه به منابع دسته اول و مدارک باستانشناختی بهدست آمده از این دوره انجام میپذیرد. پژوهش پیشرو، در صدد پاسخگویی به این پرسشها میباشد که خراسان بزرگ در تاریخ اشکانی، چگونه توانسته است زمینهساز تحولات ساختاری مذهبی و هنری گردد و در ادامه، بیشترین تأثیرگذاری تحولات مذهبی و هنری خراسان بزرگ درکدام مناطق مشهود است. در این راستا، با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت جایگاه خراسان بزرگ در دوره اشکانی، بهصورت فرامنطقهای بوده و بر اساس تسامح مذهبی و فرهنگی صورت پذیرفته است. همچنین خراسان بزرگ بهدلیل قرارگیری در گذرگاه ارتباطی شرق و غرب، توانسته است با گسترش مذهب بودا، مهر و زرتشتی در شرق ایران، هند، چین و حتی روم بیزانس تأثیرگذاری مذهبی داشته و با توجه به آثار هنری همچون سفالسازی و شیشهگری در هند و چین، تأثیرگذاری هنری ایجاد نماید. علاوه بر آن، با تحلیل ریشهشناسی خط و زبان پهلوی در دوره اشکانی، دریافتیم که این منطقه با توسعه خط و زبان پهلوی در داخل ایران، تاجیکستان و افغانستان تأثیر فرهنگی بهصورت فرامنطقهای ایجاد نموده است.http://www.farhangekhorasan.ir/article_119095_656ae9ab4bb43a95a2fd418831dfe8b0.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-611614320200521Research on Naser al-Din Shah Qajar Coins Minted in Herat Using PIXEElement Analysisتحلیلی بر سکههای ناصرالدینشاه قاجار ضرب شده در هرات با استفاده از تجزیه عنصری پیکسی11514111892110.22034/fakh.2020.228601.1399FAحسین کوهستانی اندرزیاستادیار گروه باستانشناسی دانشگاه بیرجندزهره جوزیاستادیار گروه باستانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستانزهرا نصراللهیدانشجوی کارشناسیارشد گروه باستانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستانمحمدامین سعادتمهردانشجوی دکترای گروه باستان شناسی دانشگاه مازندرانمریم یاغی زهیدانشجوی کارشناسیارشد گروه باستانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستانهانیه حسین نیا امیرکلاییدانشجوی کارشناسیارشد گروه باستانشناسی دانشگاه مازندرانJournal Article20200426After the sudden death of Yar Mohammad Khan Zahir al-Dawla (1258-1267 AH), in 1267 AH, a lot of violence arose in Herat; In the midst of this turmoil, many people came to power under and under the auspices of the Iranian government, and eventually Dost Mohammad Khan Barkzai (1258-1280 AH) separated Herat from Iran forever in 1279 AH. During the turmoil in Herat (1267-1280 AH), coins named Naser al-Din Shah (1264-1313 AH) were also dated to 1269, 1273-1279 AH. Multiplied in this city; Further attention to these coins raises two issues, one is that the monetary system of the Nasserite era did not follow a specific structure, and the coins of each place were minted with different grades, and the other was usually minted during tense periods. The economic power of each city was weakened, and the value of the coin was greatly reduced; Therefore, the elemental analysis of the coins of this period, using the PIXE method, due to its speed, high accuracy and non-destructiveness, can provide a good analysis of this situation; Therefore, 21 coins in 9 different dates were analyzed to study this issue. As a result, it was determined that the silver grade of these coins was higher than 90%, compared to the main mints, namely Mashhad (84%), Tabriz (82%), Tehran (90%), Isfahan (84%), and Shiraz (90%) is in a high position, and this shows the citizenship of the main coinage system, the Tehran system, which has not been deducted from the standard of these coins even at the height of tensions. Finally, valuable information was obtained on how to decompose coin metal with copper and iron metals, and the type of silver mines used, namely Cerussite minesپس از مرگ ناگهانی یارمحمدخان ظهیرالدوله (1258-1267ق.)، به سال 1267ق.، هرج و مرج فراوانی در هرات پدید آمد. در دل این آشفتگیها، افراد زیادی تحت امر دولت ایران و خارج آن، به قدرت رسیدند و در نهایت دوستمحمدخان بارکزایی (1258-1280ق.) به سال 1279ق.، هرات را برای همیشه از ایران جدا ساخت. درخلال آشفتگیهای هرات (1267-1280ق.)، سکههایی نیز به نام ناصرالدینشاه (1264-1313ق.) در تاریخهای 1269 و 1273-1279ق. در این شهر به ضرب رسید. توجه بیشتر بدین سکهها دو مسأله را به همراه دارد، یکی آنکه نظام پولی عصر ناصری از ساختار خاصی پیروی نمیکرد و سکههای هر محل با عیارهای متفاوت به ضرب میرسید و دیگری آنکه معمولاً در دورانهای پرتنش، قدرت اقتصادی هر شهر تضعیف میگشت و عیار سکه نیز بدان واسطه بسیار پایین میآمد. بنابراین تجزیه عنصری سکههای این دوره با استفاده از شیوه پیکسی به دلیل سرعت، دقت بالا و غیرمخرب بودن آن، میتواند تحلیل خوبی از این اوضاع ارائه دهد. از اینرو، برای مطالعه در این امر تعداد 21 سکه در نُه تاریخ متفاوت، مورد تجزیه عنصری قرار گرفت. در نتیجه مشخص شد که عیار نقره این سکهها بالاتر از 90% بوده که در مقایسه ضرابخانههای اصلی، یعنی مشهد (84%)، تبریز (82%)، طهران (90%)، اصفهان (84%)، و شیراز (90%)، در جایگاه بالایی قرار میگرفته و این نشان دهنده تابعیت ضرابخانه هرات از نظام اصلی ضرب سکه، یعنی نظام تهران بوده که حتی در اوج تنشها هم، از عیار این سکهها کسر نگردیده است. در پایان نیز اطلاعات ارزشمندی از نحوه عیار زدن فلز سکهها با فلزات مس و آهن و نوع معادن نقره مورد استفاده، یعنی معادن سروزیت به دست آمد.http://www.farhangekhorasan.ir/article_118921_ab98193013aba1c1361ae6a24ba2ea46.pdfاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان2676-611614320200521وقف علمی و تأثیر آن در توسعه فرهنگی بیرجند14316511865610.22034/fakh.2020.219809.1392FAالهام ملک زادههیأت علمی پژوهشکده علوم تاریخی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیاکرم ناصریدکتری تاریخ ایران/ مدرس دانشگاه بیرجندJournal Article20200302در میان گونههای مختلف وقف، اعم از سنتی و مُدرن[1]، وقف علمی حائز پیشینهی درازدامنه با کارکردهای اجتماعی و فرهنگی است. مطالعات مربوط به تاریخ وقف و امور خیریه در بیرجند مبین وجود شواهد و مصادیق متعدد از اقدامات واقفان علمی در سطوح مختلف فرهنگی- اجتماعی است. مقاله حاضر با هدف بررسی گونهها و مصادیق مختلف وقف علمی در بیرجند با روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است. یافتههای حاصل از این بررسی نشان میدهد که هویت فرهنگی این شهر، برآیند تکوین و توسعه گونههای مختلف وقف علمی در قالبهای سنتی و مُدرن است. دستاورد دیگر این بررسی، حاکی از تنوع پایگاه اجتماعی و جنسیتی واقفان علمی در منطقه میباشد که این امر نیز مبین ظرفیتهای این خطه از نظر سرمایههای اجتماعی و فرهنگی است.<br /><br clear="all" /><br /><br />[1]. Modernhttp://www.farhangekhorasan.ir/article_118656_fb965e430ebf86c4d95560578b29e79a.pdf