TY - JOUR ID - 122080 TI - عوامل مؤثر بر نوع انتخاب نمایش در مخاطبان تئاتر (مورد مطالعه: شهر مشهد) JO - مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان JA - FAKH LA - fa SN - 2676-6116 AU - تقی آبادی, مسعود AU - تقی آبادی, حمید AD - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی تهران AD - دکترای ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی ایران و معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل، افغانستان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 14 IS - 4 SP - 33 EP - 66 KW - مخاطب KW - تئاتر KW - انتخاب نمایش KW - مشهد KW - استفاده و رضامندی DO - 10.22034/fakh.2021.222684.1393 N2 - این مقاله به مطالعه‌ مخاطبان تئاتر و عوامل مؤثر بر انتخاب آن در بین ایشان به روش پیمایشی می‌پردازد. جمعیت آماری مقاله، شامل کلیه‌ی افرادی است که در شش‌ماهه‌ دوم سال 1397 از سایت "مشهدگیشه" یا به‌صورت حضوری اقدام به تهیه‌ی بلیط نموده‌اند. نمونه­گیری نیز به روشی تصادفی ساده در میان پاسخ‌گویان انجام گردیده که با استفاده از فرمول کوکران 369 نفر محاسبه شده؛ ولی در نهایت، تعداد 375 نفر به­عنوان نمونه‌ نهایی مورد‌ تحلیل قرار گرفته است. یافته‌های متأثر از آزمون پیرسون حاکی از آن است که بین انتخاب نمایش به ‌لحاظ بازیگر (359/0)‌، موضوع و ژانر (342/0)، تبلیغات از جمله تبلیغات عمومی (پوستر فیلم و...) و تبلیغات دهان‌به‌دهان (155/0)و کارگردان (411/0) رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد که این رابطه بین تماشای تریلر و انتخاب نمایش به‌صورتی معنادار و منفی (131/0-) مشاهده می‌شود. همچنین بین خواندن نقد اثر و انتخاب نمایش نیز هم‌بستگی برقرار نیست (سطح معناداری 063/0 و هم‌بستگی 093/0). از دیگرسو در آزمون رگرسیون چندمتغیره، ضریب تعین تعدیل شده‌ی 357/0% به‌دست آمد که نشان می‌دهد متغیرهای مستقل 7/35% در انتخاب نمایش تأثیر دارند که در این میان، متغیر بازیگر با ضریب بتای تعدیل شده‌ی 331/0 بیش‌ترین سهم را داراست. UR - http://www.farhangekhorasan.ir/article_122080.html L1 - http://www.farhangekhorasan.ir/article_122080_f329cb3aed3c2869b925dedceee1bcf4.pdf ER -