@article { author = {Arghavani, Marziyah and Ghomrani, Amir and Jafar Tabataba’i, Samaneh Sadat}, title = {The effectiveness of self-arranging strategies training in educational postponement of girl students of secondary school of Dehak village from Nehbandan Township}, journal = {Scientific Quarterly of Social-Cultural Studies of Khorasan}, volume = {9}, number = {1}, pages = {7-26}, year = {2015}, publisher = {General Office Of Islamic Culture and Direction southern Khorasan}, issn = {2676-6116}, eissn = {2676-6124}, doi = {10.22034/fakh.2015.14576}, abstract = {This project has been accomplished with the aim of the role of instruction in self-arranging strategies in educational postponement of students. The research methodology was in semi-experimental form with pretest -post test pattern and control group and the research statistic community was whole girl students of secondary school of Dehak village from Nehbandan Township in 2012-2013 school time which 68 numbers of students has been selected randomly from the Morgan table and performing the educational postponement test of Solomon and Rat bloom student copy (40 ,(1984 number of the students who hold the educational postponement grade over 50 and they has been selected for superseding in two groups of Experimental and Control band (per group in 20 number). The testing’s of the experimental group has been trained under the self-arranging instructions for 16 session of two hours, but the control group has not received any interference. At the end of instruction program, both of the experimental and control group have been received the said testing anew. Data analysis with the use of SPSS software and the single variant Coronas analysis method indicated meaningfully the level of P 05/0>, which dropped the instruction of self-arranging strategies in educational postponement of the said group from 60/74 to the level of 85/71 and verified the positive and meaningful effect to educational postponement. Therefore, by training of self-arranging strategies, we are able to represent the effective and profitable methods in decreasing of the educational postponement of the students}, keywords = {training of self-arranging strategies,educational postponement,students of secondary school}, title_fa = {اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی برتعلل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه روستای دهک شهرستان نهبندان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف، نقش آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر تعلل‌ ورزی تحصیلی دانش ‌آموزان انجام شده است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی، با طرح پیش‌ آزمون- پس‌ آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش‌ آموزان دختر مقطع متوسطه روستای دهک در سال تحصیلی 92-91 بودند که بر طبق جدول مورگان، 68 نفر از دانش این پژوهش با هدف، نقش آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر تعلل‌ ورزی تحصیلی دانش ‌آموزان انجام شده است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی، با طرح پیش‌ آزمون- پس‌ آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش‌ آموزان دختر مقطع متوسطه روستای دهک در سال تحصیلی 92-91 بودند که بر طبق جدول مورگان، 68 نفر از دانش ‌آموزان به‌صورت تصادفی انتخاب گردیدند. پس از اجرای آزمون تعلل‌ورزی تحصیلی نسخه دانش‌آموز سولومون و راتبلوم (1984)، 40 نفر از دانش ‌آموزانی که دارای نمره تعلل‌ورزی بالاتر از 50 بودند برای جایگزینی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) انتخاب شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش، به مدت 16 جلسه دو ساعته تحت آموزش خودتنظیمی قرارگرفتند، اما گروه کنترل مداخله‌ ‌ای دریافت نکردند. در پایان دوره آموزش، هر دو گروه آزمایش و کنترل مجدداً آزمون‌ نامبرده را دریافت کردند. تحلیل داده‌‌ ها با استفاده از نرم ‌افزار SPSS و روش تحلیل کواریانس تک متغیره در سطح معناداری 05/0> P نشان داد که آموزش راهبردهای خودتنظیمی میزان تعلل‌ورزی تحصیلی گروه مورد نظر را از 60/74 به 85/71 کاهش داده و تأثیر مثبت و معناداری بر تعلل‌ ورزی تحصیلی دارد. در نتیجه، با آموزش راهبردهای خودتنظیمی می‌توان راهبردهایی کارآمد و سودمند را برای کاهش تعلل‌ورزی تحصیلی در اختیار دانش‌ ‌آموزان قرار داد.}, keywords_fa = {آموزش راهبردهای خودتنظیمی,تعللورزی تحصیلی,دانش­ آموزان مقطع متوسطه}, url = {http://www.farhangekhorasan.ir/article_14576.html}, eprint = {http://www.farhangekhorasan.ir/article_14576_37386afe901e11615860da194c765860.pdf} }