مسعود تقی آبادی؛ حمید تقی آبادی
چکیده
این مقاله به مطالعه مخاطبان تئاتر و عوامل مؤثر بر انتخاب آن در بین ایشان به روش پیمایشی میپردازد. جمعیت آماری مقاله، شامل کلیهی افرادی است که در ششماهه دوم سال 1397 از سایت "مشهدگیشه" یا بهصورت حضوری اقدام به تهیهی بلیط نمودهاند. نمونهگیری نیز به روشی تصادفی ساده در میان پاسخگویان انجام گردیده که با استفاده از فرمول ...
بیشتر
این مقاله به مطالعه مخاطبان تئاتر و عوامل مؤثر بر انتخاب آن در بین ایشان به روش پیمایشی میپردازد. جمعیت آماری مقاله، شامل کلیهی افرادی است که در ششماهه دوم سال 1397 از سایت "مشهدگیشه" یا بهصورت حضوری اقدام به تهیهی بلیط نمودهاند. نمونهگیری نیز به روشی تصادفی ساده در میان پاسخگویان انجام گردیده که با استفاده از فرمول کوکران 369 نفر محاسبه شده؛ ولی در نهایت، تعداد 375 نفر بهعنوان نمونه نهایی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای متأثر از آزمون پیرسون حاکی از آن است که بین انتخاب نمایش به لحاظ بازیگر (359/0)، موضوع و ژانر (342/0)، تبلیغات از جمله تبلیغات عمومی (پوستر فیلم و...) و تبلیغات دهانبهدهان (155/0)و کارگردان (411/0) رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد که این رابطه بین تماشای تریلر و انتخاب نمایش بهصورتی معنادار و منفی (131/0-) مشاهده میشود. همچنین بین خواندن نقد اثر و انتخاب نمایش نیز همبستگی برقرار نیست (سطح معناداری 063/0 و همبستگی 093/0). از دیگرسو در آزمون رگرسیون چندمتغیره، ضریب تعین تعدیل شدهی 357/0% بهدست آمد که نشان میدهد متغیرهای مستقل 7/35% در انتخاب نمایش تأثیر دارند که در این میان، متغیر بازیگر با ضریب بتای تعدیل شدهی 331/0 بیشترین سهم را داراست.