شناسایی عوامل مؤثر بر تغییر گرایش به مصرف کالای تجملی با تعدیل‌گری ویژگی‌های جمعیت‌شناختی (مورد مطالعه: شهر مشهد)

زهرا شیرزور علی ابادی؛ مهدیه کاری

دوره 15، شماره 4 ، شهریور 1400، ، صفحه 87-110

https://doi.org/10.22034/fakh.2021.281811.1459

چکیده
  در دهه‌های قبل، خریدهای مصرف‌کننده به منظور دست­یابی به کالاها و خدمات، مورد نیاز بود. امروزه، مصرف کنندگان با خرید کالاها، نیازهای روان­شناختی خود را برآورده می­کنند. مصرف­کنندگان با به­نمایش­گذاشتن شخصیت یا تقویت عزت نفس خود، محصولات را خریداری می­کنند؛ به عبارتی کالای خریداری­شده، به کالایی برای نشان­دادن وجهه ...  بیشتر

تحلیل ادراک شهروندان از پدیده سکونتگاه‏های غیررسمی و ساکنان آن مورد مطالعه: شهر مشهد

سیمین فرو غ زاده؛ ندا عیدگاهیان

دوره 14، شماره 1 ، آذر 1398، ، صفحه 95-124

https://doi.org/10.22034/fakh.2020.203668.1363

چکیده
  این روزها اسکان غیررسمی به نمادی از فقر و آسیب­های اجتماعی بدل شده است. مقاله­ی حاضر با اتکا به رویکرد کیفی و با تحلیل مصاحبه­هایی با 25 شهروند مشهدی - که به روش نمونه‏گیری نظری برگزیده شده بودند-، انجام شده، در صدد واکاوی ادراک و تفسیر شهروندان مشهدی نسبت به سکونتگاه‏های غیررسمی و ساکنان این اجتماعات است. این تحلیل نشان داد ...  بیشتر