توسعه منابع انسانی
ابولفضل سرگزی؛ وجیهه هوشیار
چکیده
آستان قدس رضوی به سبب انتساب به بارگاه ملکوتی ثامنالحجج، حضرت علی بن موسیالرضا (علیه آلاف التحیه و الثناء)، به عنوان مهمترین مرکز مذهبی ایران در جهان اسلام شناخته شده است. نقش مدیران سازمانی در رسیدن به این هدف والا، نقشی بیبدیل و انکارناپذیر است و از ایشان انتظار میرود با بهرهگیری از حداکثر توان خود و ظرفیتهای موجود، ...
بیشتر
آستان قدس رضوی به سبب انتساب به بارگاه ملکوتی ثامنالحجج، حضرت علی بن موسیالرضا (علیه آلاف التحیه و الثناء)، به عنوان مهمترین مرکز مذهبی ایران در جهان اسلام شناخته شده است. نقش مدیران سازمانی در رسیدن به این هدف والا، نقشی بیبدیل و انکارناپذیر است و از ایشان انتظار میرود با بهرهگیری از حداکثر توان خود و ظرفیتهای موجود، به حل چالشها و اصلاح نارساییهای موجود بپردازند. پژوهش حاضر به منظور شناسایی و تبیین شایستگیهای مدیران راهبردی سازمان آستان قدس رضوی جهت تصدی پستهای مدیریتی، گزینش و انتخاب مدیران بر اساس آن و تبیین شاخصهای اولیه ارزیابی، آموزش و توسعه آنها صورت گرفت. بدین منظور چهار سؤال تحقیق مورد بررسی قرار گرفت: 1. شایستگی مدیران راهبردی حرم شامل چه ابعادی است؟ 2. مؤلفههای تشکیلدهنده ابعاد شایستگیهای مدیران راهبردی حرم کدامند؟ 3. آیا مدل استخراجشده از پژوهش، معتبر است؟ 4. اولویتبندی شایستگیهای مدیران راهبردی حرم چگونه است؟ روش تحقیق پژوهش، روش تحقیق ترکیبی است. در بخش کیفی پژوهش با تعدادی از خبرگان و مدیران ستادی حرم مطهر مصاحبه به عمل آمد و برای تحلیل مصاحبهها، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. مدل نهایی در قالب 10 بُعد، شامل (برنامهریزی، سازماندهی، رهبری، بسیج منابع و امکانات، دانش، مهارتهای فنی، تعهدات ایمانی، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای درونفردی و مهارتهای ادراکی) و 43 مؤلفه استخراج شد؛ سپس در قسمت کمّی پژوهش جهت سنجش مدل پرسشنامهای بین 98 نفر از مدیران و مسؤولین حرم مطهر رضوی توزیع شد. جهت بررسی روایی، از عاملی تأییدی استفاده شد که مقادیر بهدستآمده بیانگر روایی ابزار بود. همچنین، جهت پایایی ابزار با آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. درنهایت تحلیل دادهها به روش مدل معادلات ساختاری و آزمون رتبهای فریدمن و با استفاده از نرمافزار Smart pls انجام گرفت. نتایج نشان داد تمامی ابعاد و مؤلفههای شایستگیها مورد تأیید است. در مرحله بعد برای اولویتبندی ابعاد و مؤلفههای شایستگیهای مدیران، از روش آزمون فریدمن استفاده شد که ابعاد شایستگی به ترتیب اولویت عبارتند از: تعهدات ایمانی، مهارتهای فنی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، برنامهریزی، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای اداراکی، رهبری، دانش و مهارتهای درونفردی.
صفورا زارعی شمس آبادی؛ فرهاد خسروی بیژائم؛ حسن یزدان پناه
چکیده
مشبک فلز از شیوههای فلزکاری دوران صفوی است و یکی از آثار شاخص آن، قلمدان فولادی منحصر بهفردی است که تحت عنوان "کلیددان" در موزه آستان قدس رضوی در مشهد نگهداری میشود. با توجه به مطالعات بصری اولیه و شباهت ظاهری این اثر نفیس با سایر قلمدانهای دوره اسلامی، این پژوهش صورت پذیرفتهاست تاویژگیهای بصری و ساختاری این اثر مورد تحلیل ...
بیشتر
مشبک فلز از شیوههای فلزکاری دوران صفوی است و یکی از آثار شاخص آن، قلمدان فولادی منحصر بهفردی است که تحت عنوان "کلیددان" در موزه آستان قدس رضوی در مشهد نگهداری میشود. با توجه به مطالعات بصری اولیه و شباهت ظاهری این اثر نفیس با سایر قلمدانهای دوره اسلامی، این پژوهش صورت پذیرفتهاست تاویژگیهای بصری و ساختاری این اثر مورد تحلیل و تطبیق قرا گیرد. از اینرو، هدف این پژوهش علاوه بر تحلیل بصری، مطالعه تطبیقی طرح و نقش آن با چند نمونه شاخص از قلمدانهای اسلامی ایرانی است. بدین منظور، پژوهش حاضر به این پرسش پاسخ خواهد داد که وجوه اشتراک وافتراق نقوش قلمدان محفوظ در موزه آستان قدس رضوی با سایر قلمدانهای فلزی دوره اسلامی تا دوره صفوی چیست؟ در پژوهش بنیادی پیش رو که با روش تطبیقی انجام شده و جمعآوری اطلاعات به صورت مطالعات کتابخانهای، بررسی منابع اینترنتی و استناد به آرشیو تصاویر موزه آستان قدس رضوی، صورت پذیرفته؛ این اثر با 12 قلمدان فلزی اسلامی ایرانی تا دوره صفوی، از لحاظ فرم و نقش مورد مطالعه و تطبیق قرار گرفتهاست. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که نقوش مورد استفاده در این آثار در 5 گروه قابل دستهبندی هستند: نقوش گیاهی (اسلیمی و ختایی)، نقوش حیوانی، نقوش نوشتاری، نقوش انسانی و نقوش هندسی. همچنین، نتایج بیانگر آن است که در قلمدانهای فلزی ازنقوش نوشتاری و اسلیمی بیشتر از نقوش دیگر استفاده شدهاست. نمونه مورد مطالعه نیز مانند سایر قلمدانها دارای تزیینات اسلیمی و نوشتاری است. وجه تمایز این اثر با سایر قلمدانها استفاده از نقوش ختایی و همچنین استفاده از قلم خوشنویسی نستعلیق در آن است که در دیگر قلمدانها چنین نقوشی به چشم نمیخورد.